Turkish Airlines

Turkish Airlines omsättning första kvartalet ökade

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2014 13:30 CEST

Turkish Airlines är noterat i Istanbul på Borsa Istanbul och rapporterade 10:e maj en omsättning på 5,1 Mrd Turkiska Lira (ca 17 Mrd SEK), vilket är en ökning om 43% i lokal valuta och motsvarar plus 15% i USD. Bolaget noterade en förlust i första kvartalet, vilket var enligt budget, huvudsakligen beroende på säsongsfaktorer och valutafluktuationer. En kapacitetsökning på 21% (ASK, Available Seat Kilometre) har också satt press på lönsamheten.

I årets första kvartal flögs 12 miljoner passagerare, en uppgång om 20% jämfört föregående år. Load Factor, beläggningsgraden för hela nätverket, slutade på sammanlagt 78%. Internationella transit passagerare, såkallat international-to-international, uppgick till 46% av trafikvolymen, - en uppgång med sex procentenheter.

Per idag flyger Turkish Airlines 248 städer i 106 länder. Flottan är en av Europas yngsta och består av 249 flygplan, varav 47 är så kallade wide-body och 9 är cargoflyg.

Företaget fortsätter att expandera och siktar mot att bli ett av världens ledande globala flygbolag.

Ovanstående är en lokalt översatt sammanfattning av turkisk- och engelskspråkig originalversion av en pressrelease som kan läsas i sin helhet här http://investor.turkishairlines.com/en