Turkish Airlines

Turkish Airlines rapporterar 406 MUSD i nettovinst på en omsättning om 4,789 miljarder USD första halvåret 2015

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2015 15:25 CEST

Jämfört med föregående år minskade försäljningsvolymen med 8,3% i USD (och ökade i enheten TRY, Turkiska Lira med 9,2%). Trots stora variationer i bränslepriser och valuta ökade bruttovinsten med 21% jämfört med föregående års halvårsresultat bland annat med hjälp av bolagetet diversifierade skuldportfölj och dynamiska riskstrategi.

Turkish Airlines hade under första halvåret en kapacitetsökning om 10,1% mätt i ASK, available seatkilometer, och flög i perioden 28,5 miljoner passagerare, utförde 212,000 flygningar och uppnådde en fyllnadsgrad på 77,8%.

Utnämningen tidigare i år till “Europas Bästa Flygbolag” var den femte i ordningen.

Nätverket består nu av 50 destinationer i Turkiet och 230 internationella, totalt 280 destinationer i 110 länder. Flottan tillhör världens yngsta och uppgår till 290 flygplan varav 23 adderas iår.

Turkish Airlines opererar på en starkt konkurrensutsatt marknad men har lyckats tredubbla sin globala marknadsandel det senaste årtiondet och förväntas fortsätta visa tillväxt framgent.

Detta är en översättning och förkortning av ursprunglig och officiell pressrelease på engelska som finns i sin helhet på Turkish Airlines hemsida.

Established in 1933 with a fleet of five aircraft, Star Alliance member Turkish Airlines is a 4-star airline today with a fleet of 290 (passenger and cargo) aircraft flying to 280 destinations worldwide with 230 international and 50 domestic. According to Skytrax survey of 2015, Turkish Airlines was chosen "Europe's Best Airline" for the fifth and "Best Airline in Southern Europe" for the seventh consecutive time. Having won in 2010 the world's "Best Economy Catering Service", in 2013 the world’s "Best Business Catering Service", and in 2014 "Best Business Catering Service" awards, Turkish Airlines was this year awarded the world's “Best Business Class Lounge Dining” and "Best Business Airline Lounge" prizes in the Skytrax survey. More information about Turkish Airlines can be found on www.turkishairlines.com.