Turkish Airlines

Turkish Airlines sponsrar Euroleague

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 09:00 CEST

Turkish Airlines sponsrar Euroleague, Europas främsta turnering för basketlag.

Den nya logotypen för Turkish Airlines Euroleague introducerades i Barcelona på en presskonferens med representanter från Turkish Airlines, Euroleague Basketball, sportklubbar och media.

Turkish Airlines Euroleague logotypen är en fusion mellan de redan existerande för Euroleague Basketball och Turkish Airlines. Den förenar de två grafiska identiteterna och förvaltar deras kärnvärden bland fans i Europa, som är Turkish Airlines största marknad, med över 70 destinationer.

Den nya Turkish Airlines Euroleague logotypen är det första steget i det integrerade samarbete som skall utvecklas. Turkish Airlines kommer att vara huvudsponsor för de främsta europeiska baskettävlingarna i fem år.

Turkish Airlines grundades 1933 och är ett fyrstjärnigt flygbolag enligt Skytrax. Enligt Skytrax undersökning bland 18 miljoner passagerare har Turkish Airliens världens bästa economy class catering.Bolaget genomgår sedan några år tillbaka en stark tillväxt med bibehållen lönsamhet. Antalet destinationer är för närvarande 160 och antalet passagerare ca 30 millioner årligen, vilket gör Turkish Airlines till Europas fjärde största. Sedan april 2008 är Turkish Airlines medlem i Star Alliance, med totalt 1050 destinationer.Från Sverige flyger vi från både Arlanda och Landvetter: Stockholm - Istanbul direkt två gånger dagligen, samt Stockholm - Antalya två gånger i veckan. Från Landvetter flyger vi för närvarande fem gånger i veckan till Istanbul.

Turkish Airlines opererar även lågkostnadsboalget Anadolujet som flyger Stockholm - Ankara, med flera anslutningar inrikes i Turkiet.