Turkiska staten krossar demokratin i kurdiska kommuner

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2009 11:30 CET

Yüksel Baran, Leyla Güven, Abdullah Demirbas, Firat Anli och Yurdusev Özsökmenler är några av de 80 demokratisk valda borgmästare som nu sitter häktade i Turkiet. De är anklagade för terrorism. Samtidigt med dessa arresterades också Muharrem Erbey, ordförande för den respekterade människorättsorganisationen IHD i Diyarbakir.

Detta är de fjärde stora tillslaget mot kurdiska politiker sedan DTP vann en jordskredsseger i kommunvalen i mars 2009. De arresterade politikerna är de som hårdast arbetat för lokal demokrati i sina kommuner och trots ständiga trakasserier från den turkiska statens sida försökt bygga upp ett fungerande samhälle.

Som kommunpolitiker för Vänsterpartiet är vi djupt oroade och upprörda över behandlingen av folkvalda. Den turkiska staten vill krossa demokratin som mödosamt försöker bygga upp i de kurdiska kommunerna. Det är dags att fler politiker i Sverige och i Europa deklarerar att detta inte är acceptabelt!

Turkiet har undertecknat FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och som undertecknande land har man förbundit sig att följa den. Respekt för inhemska minoriteter och rätten till yttrandefrihet är en förutsättning för medlemskap i den Europeiska Unionen och Turkiet har accepterat att förhandla utifrån dessa förutsättningar.

Om Turkiet ska ha någon trovärdighet kvar som ett modernt land som eftersträvar demokrati måste de fängslade folkvalda politikerna och människorättskämpar släppas omedelbart!

Ann-Margrethe Livh (V), oppositionsborgarråd Stockholms stad samt Ordf. i Stockholms Kommittén för kurdernas rättigheter

Naile Aras (V), kommunpolitiker i Järfälla samt styrelseledamot i Stockholms Kommittén för Kurdernas rättigheter

Dick Urban Vestbro (V), miljöpolitiker i Stockholm

Mattias Ericsson (V), kommunpolitiker i Stockholm