Turnépremiär för Alfons i folkparkerna

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2011 00:25 CEST

Teaterföreställningen ”Hur långt når Alfons?” åker på sommarturné runt hela Sverige med Riksteatern och Folkets Hus och Parker. Den lekfulla pjäsen är regisserad av Ika Nord och bygger på den hyllade barnboken av Gunilla Bergström. Fredag den 17e juni kommer Alfons till Sommarscenen på Träffen.

– Det känns fantastiskt roligt att turnera med Alfons Åberg och ge barn i mindre städer en möjlighet att se honom. Föreställningen är inspirerande och ger barnen kraft, glädje och energi. Alfons är en barnikon likt Pippi men hans äventyr sker oftast inom honom själv, han drömmer och går på djupet med alla sina tankar. Och barnen älskar honom, säger regissören Ika Nord.

I pjäsen funderar Alfons var han tar slut? Är han bara sin kropp eller är han också de spår han lämnar? Och luften han andas ut? Och spottet han spottar på gatan som räddar livet på små små krypingar? Alfons funderar på sitt alldeles egna och finurliga sätt och hans tankar hittar inget slut.

”Hur långt når Alfons?” hade premiär i december 2010 på Boulevardteatern i Stockholm och fick lysande recensioner. Bland annat skrev Dagens Nyheter: ”Snyggt jobbat! När mimaren och regissören Ika Nord är inblandad i en uppsättning blir det ofta bra. ”Hur långt når Alfons?” är inget undantag.”

Föreställningen är regisserad av Ika Nord, känd från barnprogrammen Ika i rutan och Ikas TV-kalas och som katten Findus i Tomtemaskinen. På scen som Alfons ser vi Roger Westberg, teaterchef på Boulevardteatern, känd bland annat som Krakow i Cirkuskiosken (Bolibompa), Rogga i Björnes magasin och som motspelare till Amy Diamond i Alice i underlandet. Medverkar gör också Gustav Lundkvist.

Andra recensioner:
”Ika Nord har med kärleksfullt egensinne transformerat Alfons till scenspråk” – SvD.

”Man hade kunnat nöja sig med att ta karaktären, den säljer bra […] Men i Boulevardteaterns Alfons får han bli något mer. Det är teater som tecknad tanke.” – Expressen.

”Mina barn var trollbundna” – Fotini Katriou, Föräldrar och barn.

”Hur långt når Alfons?” är en föreställning för barn mellan 4 och 9 år.

Turnéplan:

JUNI
17 Fredag, Nyköping | Sommarscenen på Träffen
18 Lördag, Mariestad | Karlsholme Folkets Park
19 Tisdag,  Arvika | Arvika hamn Olssons brygga

JULI
2 Lördag, Motala | Folkets Park
3 Söndag,  Värnamo | Folkets park
5 Tisdag, Örebro | Spelgården i Wadköping
6 Onsdag,  Östhammar | Krutudden
14 Torsdag,  Helsingborg | Sundspärlan
15 Fredag, Lomma | Dansrotundan
16 Lördag,  Malmö | Folkets Park Moriskans utescen
21 Torsdag,  Tumba | Hågelbyparken Hågelby gård
26 Tisdag, Falun | Lilltorpet
27 Onsdag,  Bohus Malmön | Folkets hus
28 Torsdag, Huskvarna | Folkets Park
31 Söndag, Sandviken | Smedsgårdens Annex

Mer info: www.fhp.nu

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

Mer information och intervjuförfrågningar:
Mathias Bohman
mathias.bohman@fhp.nu

Erica Espling, pressansvarig
Riksteatern
erica.espling@riksteatern.se

Folkets Hus och Parker
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu

Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 236 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 23 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det flera turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med nio teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 46 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Den regionala nivån består av 21 föreningar. Riksteaterns statliga anslag uppgick 2010 till 265 MKR, statsbidraget för 2011 uppgår till 252 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.