NCC AB

Turning Torso i Malmö blev Årets Bygge

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 11:50 CEST

Öresunds nya landmärke Turning Torso har rönt stor uppmärksamhet för sin djärva arkitektur och tekniskt komplicerade konstruktion. Nu har anläggningen även utsetts till en av vinnarna i byggbranschens prestigetävling Årets Byggen.

Turning Torso har ritats av den världsberömde arkitekten Santiago Calatrava och byggts av NCC för HSB i Malmö. Det 190 meter höga bostadshuset, som hämtar inspiration från en människokropp i vändande rörelse, består av nio ”kuber” som gradvis vrider sig på sin väg upp. Huset har 54 våningar med 147 lägenheter samt kontorslokaler och möteslokaler. De generösa gemensamma utrymmena, det unika servicekonceptet, den enastående utsikten och den mäktiga arkitekturen är något av det som gör byggnaden världsunik.

Själva byggkonstruktionen är också ett kapitel för sig. Bland annat var arbetet med fasadpanelerna mycket komplext, eftersom vridningen av huskroppen gör fasaden dubbelkrökt. Arbetet med att gjuta husets betongkonstruktion ställde också stora krav på både logistik och gjutteknik. Tidplanen innebar att ett nytt bjälklag göts i genomsnitt var tionde dag under mer än ett år. En så hög byggnad ställer dessutom speciella krav på bland annat stabilitet, brandsäkerhet och vattentillförsel. Discovery Channel har med sin film ”Extreme Engineering” uppmärksammat det tekniskt avancerade arbete som byggnadsarbetarna hade.

Detta är inte första gången som Turning Torso vinner ett prestigefyllt pris. Nyligen utnämnde världens största internetsajt för skyskrapor, emporis.com, Turning Torso till vinnare av ”Emporis Skyscraper Award” för världens bästa nya skyskrapa under 2005, och i januari utsåg den internationella betongfederationen FIB i Schweiz Turning Torso till ”den mest tekniskt intressanta och spektakulära betongbyggnad som färdigställts i hela världen under de senaste fyra åren”. Förra året tilldelades byggnaden dessutom utmärkelsen MIPIM Award för bästa internationella bostadsbyggnad vid fastighetsbranschens stora mässa i Cannes.

För mer information och bilder, se www.turningtorso.com. För juryns motivering och ytterligare information om Årets Byggen, besök gärna www.byggindustrin.se.

Ytterligare information:
Ingvar Nohlin, projektchef HSB Malmö, tfn 040-10 27 67 eller Kent Hedin, projektchef NCC Construction Sverige AB, tfn 040-31 72 85 eller 070-579 02 39.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2005 en omsättning på 50 Mdr SEK och 21 000 anställda.