Latinamerikagrupperna

Tusentals demonstrerar mot GMO och Monsanto

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 18:17 CEST

Den 24 maj demonstrerar hundratals människor i Sverige och tusentals människor över hela världen i över 500 städer för att demonstrera mot företaget Monsanto och dess genmodifierade konsekvenser. Aldrig tidigare har ett företag lyckats ena folk från hela världen i protest mot dess företagande.

Människor bör informeras om att genmodifierade organismer, GMO, i händerna på ett multinationellt vinstdrivande företag som Monsanto innebär förödande konsekvenser för människor.
Vi vill visa politiker och beslutsfattare att vi inte accepterar begränsningar utav användningen av ekologiska fröer. Vår självförsörjningsnivå bör höjas samtidigt som beroendet av import bör minska.

Vi som står bakom March Against Monsanto i Sverige lyfter upp matsuveränitet som ett alternativ och rätten till att helt fritt kunna distribuera, odla samt skörda ekologiska utsäden. Därför uppmanar vi alla att ta med fröer, skott och plantor för att byta med varandra på lördag Med detta vill vi bidra till ökad biologisk mångfald, vilket är grunden för ett hälsosamt ekosystem, en frisk planet och friska människor.

För mer information, kontakta:
Gela Amini -0723336848

Sebastian Dawson -0760151511

march.against.monsanto@hushmail.com

Kim Moberger - 0764250143 kim.moberger@latinamerikagrupperna.se

Mer information om demonstrationer i olika städer i Sverige, se respektive stads facebooksida.

March Against Monsanto - STOCKHOLM https://www.facebook.com/events/1415209115386463/ https://www.facebook.com/events/534035066635453/

I Stockholm börjar manifestationen klockan 14:00 på Mynttorget och marscherar mot Humlegården, via Slottskajen, Strömbron, Kungsträdgårdsgatan, Hamngatan, Birger Jarlsgatan. I Humlegården kommer det finnas talare, musik, ansiktsmålning, hoppborg och frukt till alla barn.

March Against Monsanto - GÖTEBORG https://www.facebook.com/events/612590875473527/

March Against Monsanto - MALMÖ https://www.facebook.com/events/598877046858041/

March Against Monsanto - FALKENBERG https://www.facebook.com/events/655784281145739/

March Against Monsanto - VÄRMLAND https://www.facebook.com/events/511641022289269/

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Francisco Contreras, ordförande
Francisco.Contreras@latinamerikagrupperna.se
mobil: 070-795 38 42

Anna Nylander, kommunikatör Managua
anna.nylander@latinamerikagrupperna.se

Oscar Barajas, kommuikatör Ecuador
oscar.barajas@latinamerikagrupperna.se

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.