LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Tusentals elever lär om jorden och skogen - mitt i stan

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 15:12 CEST

Pressinbjudan.

Pressa raps, plantera träd och följa en vetekärna från sådd till bröd. Det och mycket mer kommer omkring 5 000 stockholmsbarn att få lära sig på Skansen under de kommande tre dagarna.

I morgon och under de följande två dagarna kommer omkring 5 000 fjärde-, femte- och sjätteklassare till Skansen. Med hjälp av en mängd både teoretiska och praktiska aktiviteter får eleverna följa med in i jordens och skogens kretslopp och även upptäcka den biologiska mångfalden som jord och skog erbjuder.
– Vi vill väcka intresse för, och ge kunskap om, de gröna näringarna. Vi vill visa vad jorden ger, var maten kommer ifrån och hur viktigt det är att bruka jorden och skogen, säger Anita Wennberg, projektledare för arrangemanget på Skansen.
Arrangemanget, som hålls 7-9 september mellan kl 09-14, är ett samarbete mellan LRF Skolkontakt och Skansen. I år väntas 5 000 elever besöka arrangemanget vilket är nästan dubbelt så många som föregående år. Jorden & Skogen i stan är ett arrangemang som för varje år vuxit också geografiskt. I år hålls arrangemanget även i Malmö, Umeå, Piteå, Göteborg, Jönköping, Gävle och Örebro.

För mer information, kontakta:
Anita Wennberg, projektledare Jorden & Skogen i stan, 0709-42 16 46
LRFs presstjänst, 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 13 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 169 762 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.