Latinamerikagrupperna

Tusentals kräver schyssta AP-fondsinvesteringar

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2014 18:11 CEST

Reglerna för AP-fondernas investeringar måste ändras för att garantera hållbara investeringar med respekt för mänskliga rättigheter och miljö. Det kräver fler än 5000 personer i en vykortskampanj som överlämnades till Finansdepartementet fredag 5 september.

Ett trettiotal personer deltog i överlämningen till Finansdepartementet. Med sig bar de affischer med alternativa budskap från riksdagspartierna för att uppmärksamma problemet med AP-fondernas investeringar.

- Idag ser vi exempel efter exempel på hur AP-fonderna investerar våra gemensamma pensionspengar i oljeföretag, gruvbolag, vapentillverkare och andra som direkt motverkar en hållbar utveckling. Det är uppenbart att det krävs nya regler för fondernas investeringar, säger Annelie Andersson, ordförande för Latinamerikagrupperna.

Vykortskampanjen riktas till finansmarknadsminister Peter Norman (M) och socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) som tillsammans är ansvariga i regeringen för pensionssystemet och AP-fonderna. Regelverket för fonderna, som förvaltar mer än 1200 miljarder kronor, beslutas dock av riksdagen. Nu diskuterar riksdagens pensionsgrupp - som består av Socialdemokraterna, Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna - AP-fondernas framtid.

- Nu har vi chansen att förändra systemet. Partierna i pensionsgruppen och regeringen, oberoende av hur den ser ut efter valet, måste därför driva frågan om verkligt hållbara pensionsinvesteringar, säger Parul Sharma, ordförande för FIAN Sverige.

I en ny enkät av Global Rättvisa Nu svarar Folkpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ att respekt för mänskliga rättigheter och miljö ska vara överordnat målet om en hög avkastning för AP-fonderna.(1) Idag ska AP-fonderna ”ta hänsyn till etik och miljö, dock utan att göra avkall på det övergripande målet om hög avkastning”.

Ett bolag där AP-fonderna har investeringar värda 249 miljoner kronor är Goldcorp som ligger bakom den kontroversiella gruvan Marlin i Guatemala. Vid överlämningen medverkade Mario López från Mayanätverket Waqib' Kej som vittnade om hur gruvan slår mot människor och miljö.

- Sveriges pensionssystem bidrar till miljöförstörelse och kränkningar av mayafolkens rättigheter i Guatemala. Det behövs förändring. När kommer den? säger Mario López.

Bakom vykortskampanjen, som pågått sedan maj 2012, står åtta miljö- och rättighetsorganisationer.(2) Flera av organisationerna fortsätter arbetet för ändrade regler för AP-fonderna genom kampanjen #schysstapensioner.(3)

Bilder från överlämningen finns på Latinamerikagruppernas Facebook-sida.

1. Se partiernas svar: http://www.globalrattvisa.nu/valkompassen-miljo-och-rattvisa-partiernas-svar/

2. Organisationer bakom vykortskampanjen: ECPAT, Fair Trade Center, FIAN Sverige, Framtidsjorden, Jordens Vänner, Klimataktion, Kristna Fredsrörelsen och Latinamerikagrupperna.

3. www.schysstapensioner.nu

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Annelie Andersson, ordförande
annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-903 10 17

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.