Gothenburg Studios

TV-premiär för Motorama, Sveriges nya motorshow

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 08:55 CET

Motorprofilen Kenneth Tonef och rallystjärnan Ramona Karlsson leder det nya svenska motorprogrammet Motorama på Discovery Channel. Utgångspunkten är enkel, men ambitionen hög. Kenneth och Ramona testar, provkör och guidar tittarna till allt som är hett i motorvärlden just nu.

I Sveriges nya motorprogram Motorama får tittarna följa med till USA, Kina, Tyskland, Spanien, Indien och Qatar. Garagebesök, burn-outs och äventyrliga road trips varvas med seriösa tester.

- Motorama är ett klassiskt motormagasin där vi kollar in allt som är spännande och intressant i motorvärlden, säger Kenneth Tonef.

VW-chefen om dieselgate

Hemma i Sverige gör Motorama en exklusiv intervju med chefen för VW Sverige Personbilar som talar ut om dieselgate och hur VW vill tackla skandalen. Vi kollar också upp den senaste retro-trenden och träffar bilbyggaren Anders Franzen i Hjo. Där finns Sveriges just nu snyggaste Volvo-bygge – i alla fall om man får tro Kenneth Tonef. Och så provkör vi Harley Davidson 750 Street. Och då snackar vi inte om någon vanlig provkörning.

Massiv burn-out i Vin Diesels stjärnbil

I USA träffar Kenneth bilbyggaren Tom Nelson och kollar in super coola Dodge Charger. Kenneth får även själv släppa lös alla 1500 hästkrafter i David Freiburgers Chevrolet Camaro 1973 - bilen som är mer känd som ”The F-Bomb” ur Vin Diesels gruvschakts-biljakt i Fast & Furious 4.

Mega-kraschen i Peking

Motorama reser också till Beijing för att bevaka det dramatiska premiärloppet av nya racingserien Formula E. Där träffar vi bland andra Formula 1 legenden Alain Prost, vars son står på startlinjen i Formula E. Samtidigt drar Ramona till Qatar för att testa dune-bashing i öknen tillsammans med legenden Jutta Kleinschmidt, tidigare vinnare av Paris-Dakar rallyt.

Allt detta och mycket mer ser du i Sveriges nya motorshow Motorama. Missa inte premiären på måndag 25 januari kl. 22.00 på Discovery Channel och Dplay.

Läs mer och se trailern här:

www.motorama.se

www.facebook.com/motoramatv

Bilder för nedladdning finns här:

Lösenord: gbgstudios

Om Kenneth Tonef

Kenneth Tonef, journalist och programledare från Göteborg. Under tio års tid var han en av programledarna i Kanal 5’s populära Motorjournalen där han testade och provkörde allt från häftiga hembyggen till exklusiva lyxbilar.

Efter närmare två hundra program och 20 säsonger fortsatte han till Discovery Channel där han rest jorden runt ett antal varv i serien Förklaring Följer med Kenneth Tonef.

Vid sidan av tv-karriären har Kenneth även arbetat som programledare och reporter på Sveriges Radio, RIX FM och MIX Megapol samt som frilansskribent, bland annat på KING Magazine.

För mer information kontakta Kenneth Tonef på mobilnummer 070-861 44 49.

Om Ramona Karlsson

Ramona Karlsson har varit aktiv i motorsport sedan hon var fyra år och körde i början motocross, crosskart och rallycross. Hon vann då två segrar i Svenska crosskartcupen och två JSM-medaljer i rallycross. Ramona är även flerfaldig svensk juniormästare i pistolskytte, men har satsat helhjärtat på motorsporten sedan 2001.

Ramona är en av världens mest framgångsrika kvinnliga rallyförare. 2012 drev hon eget team i PWRC och 2013 blev hon tillsammans med sin co-driver Miriam Walfridsson de första svenska kvinnorna att vinna SM-finalen i rally (WRC) i högsta klassen och blev framröstad till “Årets Bilsportare” och “Årets rallyförare”. Från och med 2015 blir Ramona den första kvinnliga föraren i världen att driva ett Supercar-team. Supercar är rallycrossens högsta klass med bilar som accelererar 0-100 under två sekunder. Ramona är utvald till förarrepresentant av Michéle Mouton i FIA:s “Women in Motorsport Commission.

För mer information kontakta Ramona Karlsson på mobilnummer 070-545 48 54.

www.ramonarx.com

Om Gothenburg Studios

Gothenburg Studios är ett svenskt produktionsbolag för film och tv. Gothenburg Studios har tidigare producerat den svenska adaptionen av How Do They Do It (Förklaring Följer) och även samproducerat flera svenska och internationella projekt, bl.a. filmerna Ego och Dark Touch och tv-serier som Viva Hate och aktuella 30 grader i februari.

För mer information kontakta Paul Blomgren DoVan på mobilnummer 073-984 70 75.

www.gothenburgstudios.se