Øredev

Tv-spelets fader är i Malmö

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 07:08 CET

En septemberdag 1972 lyckades Nolan Bushnell övertala ägaren till den lokala baren Andy Capp’s Tavern  i Sunnyvale, Kalifornien att ta in en prototyp av hans arkadspel Pong. Redan efter en vecka ringde ägaren för
att felanmäla – myntfacket var överfullt.  Resten är ett stycke modern nutidshistoria. Bushnell hade precis grundat Atari och därmed fyrat av startskottet för en bransch som idag omsätter mer än Hollywood.
– Som varje stolt fader är man lycklig när det går bra för ens barn, säger Nolan Bushnell som brukar kallas för TV-spelets fader. Jag uppskattar att teknologi och spel har blivit en stor del av människors liv.
Redan 1978 sålde Bushnell sitt skötebarn men han har inte legat på latsidan sedan dess utan har startat upp över 20 företag. Under senare år har han varit involverad i den amerikanska mediabistrokedjan uWink och NeoEdge som arbetar med reklam och marknadsföring i datorspel. Nu besöker han Sverige som en av huvudtalarna på Øredev, Sveriges största konferens för systemutvecklare.
– Man behöver inte vara inne på dataspel för att gilla detta, säger Michael Tiberg som är VD för Øredev. Nolan Bushnell är en ledande visionär och entrepenör och dessutom en mycket underhållande talare.
Tidningen Newsweek har listat honom som en av ”50 män som ändrade Amerika” och hans liv ska gestaltas av Leonardo diCaprio i en kommande storfilm.
Men själv väljer Bushnell att rikta blicken framåt mot nya innovationer. I sitt föredrag på Øredev försöker han identifiera vilka hål som står på tur att fyllas i mjukvarulandskapet under rubriken ”10 megaprojekt inom mjukvara under de kommande 20 åren”.

Mediakontakt:
Michael Tiberg, VD
Tel: 040-602 3134, E-mail: michael.tiberg@oredev.org

Pressrum för medier: MyNewsdesk - Øredev

Följ oss:
Vimeo

Om Øredev:
Øredev är Sveriges största konferens för systemutvecklare. Den grundades 2005 av konsultföretaget Jayway och hålls för sjätte året i rad i Malmö. I år lockar konferensen 1400 besökare från Hong Kong till USA. Øredev är en konferens av utvecklare för utvecklare. Budgeten utgörs huvudsakligen av anmälningsavgifter och konferensen är därför oberoende av kommersiella intressen.

Vad: Nolan Bushnell på Øredev, Sveriges största konferens för systemutvecklare
När: 12 November, kl 08.50