TV 4 AB

TV4:s resultat för första halvåret 2004

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2004 09:54 CEST

Under andra kvartalet har nedgången från första kvartalet minskat genom ökade intäkter, högre tittande och fortsatt kostnadskontroll. Efter en vinst på 19 miljoner kronor under andra kvartalet och en förlust på 48 miljoner under det första, uppgår halvårsresultatet efter finansnetto till -29 miljoner kronor. Det är en försämring med 78 miljoner jämfört med samma period året innan. Nettoomsättningen ökade dock till 1 143 miljoner kronor jämfört med 1 135 miljoner året innan. Kostnadsökningen förklaras av nystartade TV4 Plus och kostnaderna för fotbolls-EM.

Reklammarknaden fortsätter att vara svag, men en stabilisering kan märkas. I juni ökade reklamintäkterna och förklaringen är inte bara fotbolls-EM. Reklamintäkterna för kanalen TV4 och lokal-tv beräknas i juli - augusti bli minst som föregående år.

- Den förbättring vi nu ser är ett resultat av ett intensivt och tålmodigt arbete inom koncernens alla delar. Utvecklingen på reklammarknaden efter första halvåret tyder på en viss stabilisering. TV4 kommer att fortsätta sin satsning på kvalitet och mångfald i programutbudet där höstens storsatsning blir familjeunderhållningen Idol 2004, säger TV4:s vd Jan Scherman.

TV4 noterar som enda stor kanal en ökad tittarandel. Trenden från första kvartalet har alltså fortsatt och ytterligare förstärkts mycket tack vare de framgångsrika sändningarna från fotbolls-EM i juni då TV4 också noterade ett nytt tittarrekord med 3 796 000 tittare. TV4:s tittartid och andel av tittandet ökade jämfört med föregående år. Inklusive TV4 Plus var andelen i gruppen 12-59 år 26,6 procent jämfört med 24,7 procent föregående år. Tablåförändringar har givit ökat tittande i yngre målgrupper.

TV4 har beviljats medlemskap i EBU (European Broadcasting Union) och har därigenom säkrat tillgången till publikmässigt viktiga programrättigheter såsom EM och VM i fotboll.

TV4 Film som lanserades i april 2004 har utvecklats väl. Kanalen når från starten hela 500 000 hushåll och har redan fler abonnenter än Canal+ och TV1000.

Effektiviseringsarbetet fortsätter inom samtliga delar av koncernen. Under första halvåret aviserades organisationsförändringar som innebär att 70 tjänster försvinner.

TV4 kommer att hålla en telefonkonferens med start klockan 11.00 i dag. De journalister som vill delta kan kontakta Johan Winlund enligt kontaktuppgifter nedan för instruktioner.

För mer information kontakta Johan Winlund, informatör TV4, 08-459 40 37.