Canal Digital Sverige AB

TV4 sänder HDTV exklusivt tillsammans med Canal Digital

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 14:10 CET

Under våren börjar TV4 att sända sina program i HD-kvalitet i en egen HD-kanal, TV4 HD. Antalet program som sänds i det nya formatet kommer successivt att öka och 2008 kommer fotbolls-EM att kunna ses i HD-format.

TV4 kommer under våren att sända vissa av sina populäraste program i HD-kvalitet exklusivt via Canal Digitals plattform. HDTV-sändningarna kommer sedan successivt att utökas med långfilmer och underhållningsprogram.

– Precis som Canal Digital vill TV4 vara med i starten på något helt nytt. Vårt samarbete med dem kring fotbolls-VM förra året var en lyckad premiär och en höjdpunkt för alla sportälskare. Att nu TV4 satsar på en HD-kanal visar att utvecklingen har tagit fart på allvar, säger Patrik Hofbauer, vd Canal Digital Sverige.

TV4 har även ett exklusivt samarbete med Canal Digital kring fotbolls-EM 2008 som innebär att samtliga matcher kommer att sändas i HD-format.

– Det är ett stort och spännande steg och det är viktigt att vi ligger i utvecklingens framkant. Jag tror att sändningarna från fotbolls-EM 2008 kommer att bli det stora genombrottet för HDTV i Sverige, säger Jan Scherman, vd TV4.

För mer information kontakta:

Göran Ellung, kommunikationsdirektör TV4, tel: 070-583 42 60.

Ulrika Hultgren, informationschef Canal Digital Sverige AB, tel: 0708-488 626

Om Canal Digital

Canal Digital är Nordens största digital TV-operatör. Närmre tre miljoner nordiska hushåll får TV direkt eller indirekt från Canal Digital, som är helägt av norska Telenor. Canal Digital erbjuder runt 100 TV-kanaler, 20 musikkanaler och interaktiva tjänster via satellit, kabel och bredband. För ytterligare information besök www.canaldigital.se.

Om TV4

TV4 är Sveriges största kommersiella tv-kanal och är den enda kommersiella kanalen i Sverige som når hela befolkningen. TV4 har 16 olika lokala tv-stationer, organiserade i det helägda dotterbolaget TV4 Sverige och i koncernen ingår även kanalerna TV4 Plus, TV4 Film, TV400, TV4 Sport-Expressen och TV4 Fakta. TV4:s interaktiva tjänster är samlade i ett eget affärsområde och innefattar tv4.se, Blip.se, tv via mobiltelefon och TV4 Text-tv. TV4:s omsättning år 2005 var 2,6 miljarder kronor. TV4 har cirka 800 anställda.