TV 4 AB

TV4 startar ny lokal-tv-station i Trollhättan.

Pressmeddelande   •  Aug 26, 2003 15:04 CEST

TV4 startar en helt ny lokal-tv-station i Trollhättan. Den nya stationen kommer att starta sina sändningar i slutet av året och tar då över sändningarna i Fyrstadsområdet från TV4 Göteborg. Den kommer att placeras mitt i Trollhättans centrum. Redaktionen kommer att bestå av sju anställda samt fyra personer på försäljningsavdelningen.

-Vi på TV4 Väst tycker att det ska bli roligt att starta en ny station och att tittarna i området kan få se sina lokala nyheter igen, säger Åsa Severed, vd TV4 Väst.

Anledningen till att TV4 startar en ny lokal-tv-station är att sändningsavtalet som TV4 har med staten ålägger TV4 att sända lokala nyheter från 16 lokalstationer. När TV-Fyrstad, som TV4 inte hade något ägande i, gick i konkurs i maj innebar det att TV4 inte längre uppfyllde det kravet. Det rättas nu till med starten av den nya stationen.

- Genom nyttjandet av ny och effektiv sändningsteknik och samordning med TV4 Göteborg kan vi nu starta en ny sändande station i området, säger Kaj Persson, affärsområdeschef TV4 lokal-tv. TV4 har nu åter lokala stationer på 16 orter i Sverige och det är för oss centralt ur strategisk synvinkel, fortsätter Kaj Persson.

Organisatoriskt kommer den nya stationen att ingå i TV4 Väst tillsammans med TV4 Göteborg, TV4 Skaraborg och TV4 Värmland.

För mer information kontakta:
Johan Winlund, informatör TV4, 08-459 40 37.
Åsa Severed, vd TV4 Väst, 070-926 81 03