Svenska Celiakiungdomsförbundet

Två av fem unga intoleranta blir sämre behandlade

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 08:08 CET

Ungdomsstyrelsen beskriver att fritiden spelar en viktig roll för ungas självständighet och att växa som person. Enligt Svenska Celiakiungdomsförbundets nya undersökning har unga gluten- och laktosintoleranta sämre möjligheter till en meningsfull fritid.

Något mer än 200 gluten- och laktosintoleranta svarade på Svenska Celiakiungdomsförbundets undersökning om säkerhet, utbud och bemötande på rese- och fritidsområden. 45 procent av de med glutenintolerans och 43 procent av de med gluten- och laktosintolerans svarade att de råkat illa ut under sin fritid på grund av sin intolerans.

-  Kunskapen om gluten- och laktosintolerans måste öka inom rese- och fritidssektorn. Vi unga intoleranta får försämrad hälsa och psykiskt välbefinnande när vi riskerar att bli sjuka eller glömmas bort, säger Sophie Brömster, förbundsordförande i Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF.

Endast ca 10 procent tycker att utbudet av gluten- och laktosfria varor är bra under resor och evenemang. Resor får sämst betyg där flera av undersökningens deltagande berättar om att behöva resa långa sträckor med tåg eller flyg utan möjlighet att köpa eller bli serverad lämpliga kostalternativ.

-  Ingen ska behandlas sämre på grund av en funktionsnedsättning. Vi ska kunna vara säkra på att få korrekt information av reseföretag och andra som ansvarar för vår mat. Med ett bra utbud och tydlig marknadsföring ökar trovärdigheten och tryggheten. Både företagen och vi vinner på det, säger Sophie Brömster.

Välkommen

Resultatet av Fritidsundersökning 2013 presenteras vidare på Mat För Livet mässan på Kistamässan idag, fredag den 8 november och i morgon den 9 november där SCUF finns på plats med egen monter. Kontakta Nathalie Henriksson för medverkan.

>> Mer information om Mat För Livet mässan

>> Länk till Fritidsundersökning 2013

Sophie Brömster, förbundsordförande, 076 - 845 62 00
Nathalie Henriksson, generalsekreterare 070- 262 91 09

www.scuf.se

SCUF:s förslag för en inkluderande fritid:

• Sök stöd hos kommunerna så att alla föreningar och företag som ansvarar för ungas fritid har kompetens för att alla ska kunna delta utan att bli sjuka eller gå hungriga.
  • Fråga om kostpreferenser vid anmälningar, bokningar och inkludera dessa i förberedelsearbetet.
  • Underlätta att alla kan vara med genom fler naturligt gluten- och laktosfria rätter och fika. Komplettera med att ha bröd i frysen eller annat som lätt går att ta fram.
  • Skylta för att underlätta för ansvariga och deltagare att veta vad som säkert går att äta.

Svenska Celiakiungdomsförbundet (SCUF) är intresseorganisationen och mötesplatsen för över 7500 barn och unga 0-35 år med gluten- och laktosintolerans. SCUF är Sveriges största ungdomsförbund för barn och unga med funktionsnedsättning och medlemmarna är organiserade i sex regioner.

SCUF kräver ett tillgängligt samhälle, fritt från diskriminering av gluten- och laktosintoleranta. När vi nekas mat, får sämre mat, tvingas betala mer för vår mat och serveras mat som vi blir sjuka av anser vi oss bli diskriminerade. I samhället ska våra rättigheter tillgodoses och våra levnadsvillkor ska vara rättvisa.

SCUF verkar för ett tillgängligt samhälle genom att stärka förbundets medlemmar, sprida kunskap och påverka viktiga aktörer i samhället (politiker, skolor, caféer, restauranger och livsmedelsbutiker) samt uppmuntra forskning och produktutveckling.

I SCUF stärks barn och unga med gluten- och laktosintolerans under våra nationella och regionala aktiviteter. Det är tillfällen att utbyta erfarenheter och ta större plats då gluten- och laktosintoleranta är i majoritet. På våra aktiviteter behöver ingen oroa sig över maten utan kan bara ha roligt och träffa nya kompisar.