Providential Wines & Spirits Sweden

TVÅ EXKLUSIVA LANSERINGAR FRÅN MASSERIA LI VELI

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 15:54 CEST

Masseria Li Veli är en vingård belägen på den italienska klacken i Apulien i närheten av Lecce i Salento-området. Under 1999 köpte familjen Falvo, som har lång erfarenhet av vinproduktion i Toscana, denna historiska egendom om 53 ha, för att starta ett ambitiöst projekt av vinframställning av hög kvalitet. Huvudbyggnaden är en historisk gård, med rötter från det grekiska herraväldet, här kallat Masseria. Odlingarna domineras av negroamaro och primitivo men man har också återupptagit odlingen av antika druvsorter som susumaniello och verdeca. Sedan 2005 odlar man alla druvor enligt ekologiska metoder.

Masseria Li Veli Verdeca 2014
Artnr: 99381 155 kr (750 ml)
Ursprung: Italien, Valle d’Itria IGT
Druvor: verdeca 90 %, fiano minutolo 10 %
Alkohol: 13 %

Karaktär: Ljusgul färg med gröna inslag. Intensivt fruktig doft av tropisk frukt, citrus och päron med fräsch kryddighet. Ett fylligt och välbalanserad vin med fin syra. Fruktig smak med mineraltoner och en lätt mild kryddighet i eftersmaken. Passar till rätter av fläsk, fisk och fågel.

Li Veli Malvasia Nera 2013
Artnr: 99244 165 kr (750 ml)
Ursprung: Italien, Salento IGT
Druvor: malvasia nera
Alkohol: 12,5 %

Karaktär: Mörk rubinröd färg med toner av röda bär, lakrits och choklad. Smaken är elegant rund, mjuk och fyllig, med sammetslena tanniner. Ett lång fylligt avslut som både känns varmt, friskt och fruktigt. Mycket elegant vin. Passar till rätter av nöt, vilt och lamm.

För mer information kontakta:

Jennifer Orgert

jennifer@providentialwines.se

Tel: 08-587 410 80

Providential Wines & Spirits är en vin- och spritimportör med ambitionen att bevara goda traditioner och samtidigt leda dryckesutvecklingen på den svenska marknaden. Företaget består av passionerade medarbetare med många års erfarenhet och näsa för nya trender. Providential Wines & Spirits är systerföretag till Hermansson & Co, vilket ger företaget extra resurser. Sedan starten 2011 har Providential Wines & Spirits löpande lanserat nya varumärken, resultatet kan skådas i hyllorna på Systembolaget.