Stockholms Stadsteater AB

Två kortpjäser om vår samtid av Norén

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 15:14 CET

Nu är det dax för första delen i Stockholms stadsteaters satsning på en av Sveriges främsta dramatiker, Lars Norén. 29 november har två av hans nyskrivna pjäser ur Terminalserien premiär, Allt* innan och Om ljuset. Hans tidigare verk Natten är dagens mor och Kaos är granne med gud kommer som första premiär efter årsskiftet.

Det har spelats mycket Norén nu, både det här och förra året. Det finns något i hans pjäser som lockar många svenska och utländska regissörer. Nu är det Lennart Hjulströms tur att sätta upp två nyskrivna kortpjäser ur hans Terminalserie:

Allt* innan.
Onsdag morgon klockan nio. I kväll ska hon ta två tabletter. Därefter finns det ingen återvändo. Hon önskar att hon vore religiös och kunde lägga alltsammans i Guds händer*

Om ljuset.
Helen och Elias väntar barn. Det är en glad nyhet. Nu ska Elias föräldrar i Norrland få veta. Vad de inte vet är att Elias liv tagit en ny vändning efter ett laddat möte på Sergels torg.

Terminal är samlingsnamnet för ett antal kortare pjäser som alla utgår från de enkla men avgörande situationerna för människan. Terminal betyder slut eller ände och flera av pjäserna handlar om olika slut och ett tidens sönderfall. De tar upp avgörande frågor kring: döden, livet, födelse och minnen* Terminal 4: Allt... innan och Terminal 8: Om ljuset, spelas under det gemensamma namnet 2 x Norén på en och samma kväll på Klarascenen.

- Lars Norén har ett sätt att skriva, som gör, att han redan i själva texten gjort en stor del av arbetet med iscensättningen av föreställningen. Han skapar situationer, och har ett språk, som gör, att skådespelarna omedelbart känner sig hemma i texten. Det låter bra, men efter hand märker man ju, att det är något väldigt tungt där under, som man skall fylla genom att göra sitt vanliga arbete, både som skådespelare och regissör, säger Lennart Hjulström.

Lennart Hjulström har tidigare satt upp Lars Noréns Tyst Musik och Kommer och försvinner för Riksteatern. Han regisserade senast kritiker- och publiksuccé med Erik XIV på Stockholms stadsteater. Lennart har även regisserat ett flertal filmer bl a Berget på månens baksida och Rusar i famn. På TV och film har han bl a medverkat i; Ondskan, Den tredje vågen, Bildmakarna och i Mitt liv som hund.

Lars Norén är en av Sveriges främsta dramatiker och regissörer. Han är sedan 1999 konstnärlig ledare för Riksteaterns Riks Drama. Med de båda pjäserna Natten är dagens mor, 1982, och Kaos är granne med Gud, 1983, fick Norén sitt stora genombrott som dramatiker i Sverige. De räknas redan som moderna svenska klassiker. Båda dessa pjäser sätts upp i regi av Tobias Theorell med premiär på Stockholms stadsteater 5 januari 2007.

terminal (av lat. termina'lis gräns-, slut-, av te'rminus gräns; slut), som adjektiv: som utgör slutet på något, slutlig, avslutande; särskilt om sista fasen av en dödlig sjukdom. (Nationalencyklopedin)

2 x NORÉN
TVÅ NYSKRIVNA KORTPJÄSER OM VÅR SAMTID
AV LARS NORÉN

URPREMIÄR 29 NOVEMBER PÅ KLARASCENEN

Regi: Lennart Hjulström
Scenografi och kostym: Charles Koroly
Ljus: Torkel Blomkvist
Ljud: Michael Breschi, Håkan Åslund
Mask: Johanna Ruben
I rollerna: Jacob Ericksson, Gunilla Nyroos, Sanna Krepper, Göran Ragnerstam, Anja Lundqvist, Shanti Roney

Föreställningsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se fr o m 27 november.

För mer information kontakta:
Cecilia Dalborg, tel: 08-506 20 224
cecilia.dalborg@stadsteatern.stockholm.se