FrontPac AB

Två lyckade Bag-in-Box-projekt!

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 17:28 CET

Senaste året har vi haft två extra intressanta kundprojekt inom Bag-in-Box-segmentet och vi vill gärna dela med oss av dessa framgångsprojekt. Vi hoppas att du också kan finna lite inspiration till dina egna projekt!

Giertz Vinimport

Giertz är en svensk vinimportör som säljer viner från hela världen, med System­bolaget som främsta kund. Idag är de en av de tio största importörerna av vin i Sverige, med flera kända varumärken som Leva, Ecologica och Thomson.

Giertz har tidigare köpt sina BiBar från Tyskland och Bulgarien men sedan ett år tillbaks har vi haft nöjet att leverera BiBarna till deras största viner. Alla andra faktorer är oförändrade – samma pro­dukt, samma marknadsföring, precis samma förpackningskonstruktion och -tryck. När Giertz nu sammanfattar året som gått ser de fantastiskt positiva trender!

Till att börja med kan de nu nöjt konstatera en kraftig minskning av reklamationer från System­bolaget. Tidigare hade de problem med att förpackningarna lätt skadades vid transport, samt att de blev deformerade av kraften från det egna innehållets tyngd, de fick "mage". Förpackningarna var helt enkelt för svaga. Vi har arbetat med ett kraftigare material i hög kvalitet, och detta har verkligen avhjälpt de problem som fanns. Lådan är nu stabilare och mer homogen vilket är positivt på flera plan, det ger en bättre konsumentupplevelse av lådan, bättre hållbarhet vid transport och den fungerar även bättre i fyllarens maskiner.

I den nya materialsammansättningen märks också en ny tryckliner med mycket högre vithet. För framförallt Leva-vinet gör detta stor skillnad i den visuella upplevelsen då stora delar av förpackningen är vita, och trycket som tidigare kunde upplevas som lite "gråsjaskigt" känns nu istället fräscht och tilltalande.

Giertz har nu lådor som mycket bättre signalerar vinernas fina kvalitet, och de ser nu tydliga försäljningsökningar för de viner som lagts i våra BiBar.

Motörhead

En av den senaste tidens trender är att metal- och andra band säljer egna drycker. 1 februari skruvar brittiska heavy metal-gruppen Motörhead – "världens mest högljudda band" – upp volymen till 11 och lanserar sitt succévin Sacrifice Shiraz, och blir därmed också först ut med att släppa ett "rockvin" på box. Och vilken box sen! Förpackningens design i form av en gitarrförstärkare går perfekt i linje med bandets högljudda stil och coolhetsfaktorn gör att vem som helst vill ställa fram den på sin rockfest.

"Som de flesta redan vet är vinet riktigt gott och som nu dessutom förpackats i världens coolaste förpackning! Kan man pryda sitt hårdrocksbord med något bättre? Nej, jag skulle inte tro det!" säger Mikkey Dee, trummis i Motörhead, i ett pressmeddelande från Brands For Fans som är distributör för bland annat Motörheads drycker.

"Världens coolaste förpackning". Vi kan bara hålla med. Och vi borde veta, vi har ju själva producerat den! För att lyfta fram förstärkarens metalldetaljer har hela förpackningen tryckts på ett silverark, där man helt enkelt låter bli att trycka de ytor där man vill lyfta fram metallkänslan. Till skillnad från t ex metallfoliering kan man på detta sätt sömlöst kombinera tryck och metall, här mycket väl använt för att lyfta fram en känsla av skitig råhet. Man kan med samma metod få fram metallic-färger som t ex guld eller koppar.