Sveriges ungdomsråd

Två miljoner kronor för fler unga röster i samhällsdebatten

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2017 15:11 CEST

Organisationen Sveriges ungdomsråd har tillsammans med Kulturhuset Stadsteatern startat ett projekt under namnet Debattspelen som ska få unga att delta i samhällsdebatten.

Med ett stöd på drygt två miljoner kronor från Allmänna Arvsfonden ska Debattspelen genom kunskap om retorik, argumentation, debatt och kritiskt tänkande hjälpa gymnasieelever att utveckla konkreta verktyg för att kunna ta diskussioner och debatter i sin vardag.

– Att kunna stå för sin åsikt och göra sin röst hörd är grundläggande för demokratin. Vi behöver unga röster i debatten och att ungas röster behöver tas på allvar, säger Nadine Jazzar, projektledare för Debattspelen.

Projektet utformades till stor del genom samtal med Sveriges ungdomsråds medlemmar och med statistik från bland annat Ungdomsbarometern och Ungdomar.se. Felicia Linsér, ordförande för Sveriges ungdomsråd berättar:

– Statistiken bekräftade det våra medlemmar berättar om. Vi vet att ungas samhällsengagemang och intresse för politik har ökat kraftigt sen millennieskiftet. Men när 6 av 10 unga säger att de inte har förtroende för politiska partier, och 3 av 4 unga upplever att de inte blir tagna på allvar så är det dags att göra något för att förändra detta.

Under våren har lektionsmaterial tagits fram tillsammans med retoriker, pedagoger och andra yrkeskunniga. Lektionerna är utformade efter ämnesmål i svenska, svenska som andraspråk och samhällskunskap för att passa elever med olika förkunskaper och intresse. Fokus ligger på att lära sig använda verktygen i praktiken, och komplettera dessa med nödvändig teori.

Upplägget börjar i skolan på lektionstid och efter detta får eleverna söka till ett särskilt träningsläger för att drillas av debattcoacher med spetskunskap. I slutet av höstterminen tävlar deltagande skolor mot varandra inför publik på Kulturhuset Stadsteatern mitt i centrala Stockholm.

Johan Wirfält, chef för avdelningen Forum/Debatt på Kulturhuset Stadsteatern, är angelägen:

– Vi har ett samtalsklimat idag där människors frihet och trygghet inskränks med anledning av deras åsikter. Därför känns det viktigt att delta i ett projekt där yttrandefriheten är central. Debattspelen ska vara en arena där det fria ordet både försvaras i teorin och utövas i praktiken.

Ett 10-tal skolor har fyllt platserna till tävlingens första omgång som startar höstterminen 2017. För intresserade av att delta under vårterminen 2018 är anmälan fortfarande öppen.

Linnea Eriksson
Pressamordnare
linnea@debattspelen.se

Bilder och logotyper

Unga saknar förtroende för partipolitiken

Unga upplever sig inte tagna på allvar

Intervju med SVT Småland

Sveriges ungdomsråd är en samarbets- och intresseorganisation som arbetar med att stödja och stärka landets ungdomsråd. Tillsammans har vi gemensamma anställda, producerar material och ordnar utbildningar.

Vår vision är att alla ungdomar ska ha samma möjligheter som vuxna att forma sin vardag i sin kommun, stad eller stadsdel.

sverigesungdomsrad.se - info@sverigesungdomsrad.se - Hälsingegatan 49, 113 31 Stockholm