Svenska Moderådet AB

ROOKIES I FILMPROJEKT

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 17:12 CET

ROOKIES I FILMPROJEKT

12 modedesigner kommer att lyftas fram i en serie modefilmer i samband med Stockholm Fashion Week den 7-13 februari 2011. Ett resultat av det starka samarbetet mellan Svenska Moderådet och Berghs School of Communication med över 100 personer involverade.

2009 och 2010 har projektet ”Rookies hjälper Rookies” utmynnat i modebilder som visats på olika sätt, bland annat på stortavlor runt om i Stockholm och i Stockholm Fashion Week Magazine. Nytt för denna gång är att slutresultatet visas i en serie om 12 filmer där modemärkena gestaltas på olika sätt.

Projektet, som pågår november-januari med start vecka 47, omfattar en produktionsapparat med över 100 personer.

Från Rookies, som drivs av Svenska Moderådet, medverkar: A.L.L. AnnLouise Landelius, altewai.saome, Erïk Bjerkesjö, Granfors, I started something I couldn’t finish, Josefin Strid, Karin Malm, Mika Modiggård, Obscur, Tangled Garment, Unwind Clothing och Wieselblad.

Dessa 12 modemärken sammanförs med studenter från Berghs School of Communication som bildar team kring designerna. Det är alltså 12 arbetsgrupper som följer Rookies, från marknads- och varumärkesanalys till visuell tolkning i den faktiska filmproduktionen.

– ”Rookies hjälper Rookies” tidigare slutresultat har varit mycket lyckat. Det som också är fantastiskt med projektet är att det skapar många kontakter mellan de olika medverkande och kanske blir till nya samarbeten i framtiden, säger Helena Mellström, marknadschef, Svenska Moderådet.

“Rookies hjälper Rookies” är ett av Berghs mest uppskattade och uppmärksammade samarbeten under året.

— Mode är kommunikation. Många av de senare årens svenska modeframgångar bygger bland annat på smarta och tydliga kommunikationslösningar. Att sammanföra nystartade svenska modemärken med Sveriges vassaste kommunikationsstudenter skapar möjligheter till att förvalta det arvet vidare, säger Pålle Pettersson, programansvarig Grafisk design, Berghs School of Communication.

**************************

Rookies drivas av Svenska Moderådet sedan 2005 och är ett forum med syfte att stötta mindre modeföretag i deras etablering på marknaden genom olika projekt, nätverk och aktiviteter. Genom Rookies ges 12 modemärken möjlighet att synas på olika sätt under 2011 genom samarbeten med Berghs School of Communication, Grammis och Bromma Blocks. I februari 2011 nomineras 5 av de 12 kandidaterna  vidare till priset ”Årets Rookies” som delas ut under Stockholm Fashion Week 8-14 augusti.

Fakta och upplägg ”Rookies hjälper Rookies”. Ett samarbete skapat av Svenska Moderådet och Berghs School of Communication. I ”Rookies hjälper Rookies” ingår utbildningarna Marknadskommunikation och Grafisk design. Marknadskommunikationsstudenterna gör research, skapar insikter och gör en varumärkesplattform som resulterar i en kreativ brief till Grafisk designstudenterna, som i det här projektet agerar Art Directors och tillsammans med ett antal etablerade modefotografer tar fram 12 imagefilmer för respektive Rookies-kandidat. I produktionsfasen av projektet kommer även studenter från produktionsledarutbildningen och PR-utbildningen att ingå.

För mer information kontakta: Helena Mellström, marknadschef, Svenska Moderådet, helena.mellstrom@moderadet.se, +46 (0)702 62 26 27