Sörmlands turismutveckling AB

Två naturupplevelser i Sörmland certifieras i ekoturism

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2013 09:06 CET

Idag kvalar åtta nya företag in i kvalitetsmärkningen Naturens Bästa. Därmed växer märkningens utbud med värmländska skogsritter och bäverguidningar, sälsafari och familjedagar i Sörmland, sköna hotellhelger på Kullaberg, skattjakt vid Brösarps backar, vildmarksdagar på fårgård i Västmanland, och öländska vårvandringar och fågelsafari.

Under 2011-2012 genomförde Sörmlands turismutveckling AB tillsammans med bland annat Per Jiborn, Svenska Ekoturismföreningen, projektet ”ECO-doing business naturally”. Projektet vände sig till företagare med naturbaserade turistprodukter i Sörmlands och Stockholms län. Femton företag deltog i utbildningsinsatsen, som byggde på prisbelönade konceptet ”Ekoturism i praktiken”. Förutom den insatsen erbjöds företagen i Sörmland och Stockholm möjlighet till att bli granskade och certifierade enligt Naturens Bästa. Sex företag fortsatte med att få rådgivning med ansöknings-handlingarna och två har nu ansökt och kvalar in i Naturens Bästa. Dessa är Trosa Rederi och Lasätter Gård.

Märkningskommitténs motivering lyder:
För Trosa Rederi: För merparten av skärgårdens besökare är bra båttrafik nyckeln till nya upplevelser. Bra avgångar och rutter är grundvillkor, men lika viktigt är skepparnas lokalkännedom, bemötande och respekt för andra. Ett bra utflyktstips ger bonuspoäng innan strandhugget. Kvaliteter som Trosa Rederi bland annat uppfyller med uppskattade sälsafaris.

För Lasätter Gård: Med rötter i mötesindustrin och Friluftsfrämjandet skapade Monika och Carl en egen utgångspunkt för sörmländska naturupplevelser. Ett imponerande arbete präglat av kvalitetskänsla, egna lösningar och en stark vilja att upptäcka bygden, förverkliga ekoturismens principer och bli en del av traktens gemensamma utbud.

Kvalitetsmärkningen Naturens Bästa har visat vägen till Sveriges främsta arrangörer av spännande och sköna naturupplevelser i över tio år. Per Jiborn, märknings-ansvarig på Naturens Bästa, säger:

- Vid sidan av traditionellt friluftsliv på egen hand väljer allt fler kvalitetsmärkt natur- och ekoturism för att komma ut och njuta av svensk natur. Två tydliga tecken är vår växande resklubb och att allt fler väljer att göra någon glad med Naturens Bästas presentkort. Många av våra gäster saknar egen friluftsutrustning, andra känner sig osäkra i naturen på egen hand och en starkt växande grupp vill kombinera det bästa från flera olika världar. Härliga utomhusaktiviteter tillsammans med skönt boende, god mat och ett glas vin på kvällen, säger Per Jiborn och avslutar:

- Den här trenden bidrar också till nya jobb och utveckling på landsbygden, bygger broar mellan stad och land och ger skyddad natur ett värde för de som lever på landsbygden. Under de senaste tio åren har svensk ekoturism visat konkreta resultat i form av nya arrangörer, företag som växer och anställer, och inte minst profilerar Sverige utomlands. En utveckling som skulle kunna vara än starkare om villkoren och förutsättningarna för svensk ekoturism förbättras.

Pernilla Nordström, Sörmlands turismutveckling AB, projektledare för Ekoturismprojektet i Sörmland/Stockholm säger: - Det är viktigt att de affärsutvecklingsinsatser vi genomför skapar nya affärer för företagen. Förutom att projektet lett till två nya Naturens Bästa-arrangörer, har det skapat flera nya upplevelser i naturen och affärsnätverk företagen emellan. Det har också lärt företagen att tänka mer hållbart i sina företag, både ekonomiskt, socialt och miljömässigt” avslutar Pernilla Nordström.

Kontakt: Magnus Scherp, Trosa Rederi, 070-958 66 98
Monika Crafoord, Lasätter Gård, tel 070-725 30 80

Pernilla Nordström, Sörmlands turismutveckling AB, projektledare ECO doing business naturally, tel 0155-22 27 73

Per Jiborn, märkningsansvarig Naturens Bästa samt rådgivare till företagen i projektet, tel 0490 - 137 50 eller 0733 - 74 59 95

Fotograf Sälsafari: Lars Sandin

Dessa företag deltog i ”ECO-doing business naturally”: Nordic Trails, Sweden by Nature, Rocklösa Gård, Trosa Rederi, Lövsunds gård/Väg 223, Palstorps Hage, Låsta Rum & Frukost, Hornuddens Trädgård, Lasätter Gård, Öster Malma, Fräkentorps Säteri, Krokstugans Lantliv & Trädgård, Herrgården i ladan, Kolarbyn.

Vår affärsidé är:
”Att utveckla dig och dina affärer för att bättre möta framtidens gäster!”