Föreningen Glasbyn Målerås

TVÅ NYA CYKELSLINGOR I GLASRIKET LAGOM TILL SOMMAREN

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2019 08:56 CEST

Ödevata Gårdshotell och Föreningen Glasbyn Målerås har lagom till sommaren utvecklat nya cykelslingor i Glasriket.Förslagen till slingor binder ihop Ödevata Gårdshotell och Glasbyn Målerås i båda riktningarna. Upptäckarturen passerar intressanta platser längs vägen och Direktturen går på asfaltvägar för den snabbcyklande.

Lagom till sommaren har Ödevata Gårdshotell och Föreningen Glasbyn Målerås utvecklat nya cykelslingor i Glasriket. Förslagen till slingor binder ihop Ödevata Gårdshotell och Glasbyn Målerås i båda riktningarna. Ödevata Gårdshotell och Glasbyn Målerås tillhör gruppen Go Nature Trip, som verkar för att utveckla turistmål på landsbygden.

Upptäckarturen

-Vi vill att cykelturisten på våra slingrande vägar, med både grus och asfalt, ska uppleva Glasriket i Småland med sina typiska stationssamhällen, glashyttor, små gårdar med åkrar, sjöar och skogar, säger Malin Axelsson, Ödevata Gårdhotell, och också känna historiens vingslag från tidigare epoker, inte minst genom ett antal museer längs vägen, avslutar Malin Axelsson.

Direktturen

-Föra att tillgodose de som vill cykla snabbare till Målerås eller Ödevata har vi i huvudsak valt lite större asfalterade vägar, säger Åke Petersson, Glasbyn Målerås, men passerar man något som verkar intressant så kan man givetvis stanna till och gå på upptäcktsfärd, fortsätter Åke Petersson.

Föreningen Glasbyn Målerås har i tio års tid utvecklat cykelslingor i fyra väderstreck med utgångpunkt från Målerås. Färdbeskrivningar med detaljerade kartor kan bland annat köpas på turistbyrån i Nybro. En skyltad led, Framtidsleden, finns i området. Alla färdbeskrivningar finns på svenska, engelska och tyska.

För ytterligare information:

Åke Petersson, Föreningen Glasbyn Målerås, 070-317 22 11, www.maleras.nu

Malin Axelsson, Ödevata Fiskecamp, 0471-504 30, www.odevata.se

Bilaga: Cykelslingor i Glasriket

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson och hans familj. I Glasblåsarrummet finns utställning och försäljning från Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. I Hantverkshuset visar och säljer sju hantverkare sina alster. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 20 bäddar, Wärdshuset Hyttan , affär och bensinmack ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns ett 20-tal företag. www.maleras.nu