Innovation Plant

Två sålda produkter och fem patentansökningar resultatet av 72 Hour Race to Innovation i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2009 10:12 CEST

En tryffeldektor, en nydanande muffinsplåt och ett inventeringssystem för flaskor i baren. Det är bara några av de innovationer som togs fram i 72 Hour Race to Innovation, som Innovation Plant genomförde i Almedalen i Visby förra veckan. Temat var Mat & Innovation och sex gotländska entreprenörer arbetade från problemformulering till tjänster och patentsökta produkter på 72 timmar. Till dags dato har två produkter köpts av företag på Gotland och det totala resultatet från racet blev hela 15 nya tjänster och produkter varav fem produkter har patentsökts.

– Det var ett mycket bra race som resulterade i flera innovationer till nytta för Gotlands livsmedelssektor och näringsliv. Vår tanke med racet i Almedalen var att visa att det går att systematisera framtagandet av innovationer och på så vis arbeta aktivt för att bidra till ökad regional tillväxt. Vi ville också med vårt val av tema - Mat & Innovation - vidga bilden av vad innovationer är och det tycker jag tydligt att de produkter och tjänster som sprang ur racet gör, säger Kaj Mickos, professor i Innovationsteknik och grundare av Innovation Plant.

Nedan följer beskrivningar av några av de innovationer som togs fram under 72 Hour Race to Innovation i Almedalen - Mat & Innovation. De produkter som har sålts är inte närmare beskrivna på köparnas begäran, men inbegriper bland annat ett patentsökt förpackningskoncept för livsmedel.

Truffle Tracker

En detektor som kan känna av ett brett register av dofter. I denna tillämpning används den patentsökta tekniken för att upptäcka mogen tryffel.

Right Spirit - produkt för inventering av drycker i baren.

Att inventera barer är tidskrävande och det kan också vara svårt att enkelt och noggrant avläsa kvarvarande volymer i flaskorna. Right Spirit är ett system som underlättar inventeringen av flaskinnehåll genom en ergonomisk handhållen enhet som enkelt känner igen, mäter volym och lagrar data för flaskor. Överföringen kan ske i realtid eller i senare läge till kassaapparat eller dator. Produkten är patentsökt.

FlexbakeTM

Idag doppar många mindre bagerier muffins i topping för hand. Det tar lång tid och stör den övriga produktionen. Med FlexbakeTM som är en patentsökt produkt sitter alla muffins kvar i bakplåten även när man vänder den upp och ner, vilket möjliggör att man kan vända - doppa - och vända tillbaka hela plåten med samtliga muffins på en gång.

Brödskopa

Ett bageri på Gotland ville ha en enkel lösning på hur du kan paketera tekakor enklare och effektivare än idag, där mycket görs manuellt. Lösningen blev en brödskopa med luftslang. Brödskopan samlar snabbt upp brödet och luftslangen fyller påsarna med luft för att underlätta imatning av brödet. Brödskopan är en patentsökt produkt.

Rökpåse - aromgivande dofter med gotländska förtecken för grillen

Inspirationen kommer från restaurangen Esperanto i Stockholm och produkten är en arompåse som används som smakförhöjare vid grillning. Bland ingredienserna ingår bland annat gotländska örter, torkad rams- och kajplök, torkade salmbär, torkad morotsblast med mera. Påsen är giftfri.

Krubb - närproducerad barnmat

Även småttingar vill äta närproducerat. Gotländska råvaror tillagade i ett gotländskt kök ger en ny serie djupfrysta barnmatsrätter, schysst krubb helt enkelt.

Brödgaffel

En brödgaffel för användning i till exempel brödbodar. Personalen slipper krångla med handdukar eller plasthandskar när de ska hantera brödet och lägga det i kundernas påsar. Ger också bättre räckvidd vilket är en fördel när brödet ligger lite högre upp på hyllorna. Ett verktyg vars konstruktion gör minimal påverkan på brödet samtidigt som det gör hanteringen av bröd mer effektiv, ergonomisk och hygienisk.

För mer information, kontakta:

Aurora Mickos
aurora@innovationplant.se
www.innovationplant.se

Om Innovation Plant

Innovation Plant hjälper företag organisationer och regioner att effektivisera och organisera sina innovationsprocesser. Företaget är grundat och drivs av Kaj Mickos, Professor i Innovationsteknik. Arbetssättet bygger på Mickos modell, Innovation Plant-modellen, som är ett resultat av hans många år som verksam i innovationsbranschen. Innovation Plant erbjuder allt från inspirationsföreläsningar till full implementering av Innovation Plant-modellen.

Om 72 Hour Race to Innovation i Almedalen - Mat och Innovation

72 Hour Race to Innovation i Almedalen anordnades av Innovation Plant i samarbete med flera aktörer. Dessa var Almi Företagspartner, Jordbruksverket, Tillväxtverket, Tillväxt Gotland, Hushållningssällskapet, Landsbygdsnätverket, Visby Domkyrkoförsamling, Meny, SLU - Sveriges lantbruksuniversitet, SIK - institutet för Livsmedel och Bioteknik samt Svenska Kyrkan Visby Stift och KK-stiftelsen.