Runday

TVÅ SVENSKA ELITLÖPARE LANSERAR VÄRLDENS FÖRSTA LÖPSKOLNINGSAPP

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2015 14:28 CEST

Den 9 juni lanserar löpargruppen Rundays grundare en löpskolningsapp som ska förbättra löptekniken för såväl motionärer som elitlöpare. Appen är den första i världen av sitt slag och grunderna är hämtade från friidrottens beprövade löpskolningsövningar.

Charlotte Karlsson, elitlöpare och en av grundarna till Runday, berättar att både hon och Lisa Nauclér kommer från en friidrottsbakgrund, där löpskolning är ett viktigt inslag i träningen. ”Under de senaste fyra åren har vi tränat tusentals motionärer i löpning och sett vilka otroliga framsteg de gör genom att lägga till löpskolning i sin träning” berättar Charlotte vidare.

Appen består av 33 övningar fördelade i nio paket varav de två första är gratis. Paketen är anpassade efter löparens nuvarande nivå med tydliga rekommendationer gällande svårighetsgrad och fortsatt utveckling. Detaljerade filmer, informativa texter och grafiska element med tydliga instruktioner hjälper användaren att utföra övningarna på rätt sätt.

”Vårt mål med appen är att löpare, genom övningarna, ska utveckla en bättre löpteknik och därigenom öka sin effektivitet, styrka och snabbhet samtidigt som de blir mindre skadedrabbade” säger Lisa Nauclér, även hon elitlöpare och grundare av Runday.

Rundays app har utvecklats tillsammans med innovationsbyrån Great Works och kommer inledningsvis släppas i Sverige och därefter internationellt.

Pressbilder och film: http://bit.ly/1BSZK6C

Fotograf: Fredrik Wannerstedt

Videofotograf: Edward Beskow

Runday är ett löparcommunity med syftet att sprida glädje och kunskap kring löpträning. Runday tränar sedan starten 2011 såväl företag som privatpersoner och allt från nybörjare till elitmotionärer.

Runday grundades och drivs av Charlotte Karlsson och Lisa Nauclér vilka båda har meriter från löpning på elitnivå. Charlotte har bland annat sprungit EM i maraton (2014) och vunnit Lidingöloppet 30km (2011). Lisa har tävlat för svenska juniorlandslaget och har, i USA, blivit utnämnd till NCAA division 1 All region team 800m (2007). Båda tränarna har frontat Runner’s Worlds framsida och används flitigt som träningsexperter i stora mediekanaler som exempelvis TV4, metro och SVT.