Folkpartiet

Tvärpolitiska Dawit Isaak-gruppen i riksdagen kräver: Släpp Dawit Isaak fri!

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2007 11:47 CET

- Vi kräver att den eritreanske informationsministern Ali Abdu ser till att den svenske medborgaren Dawit Isaak släpps fri. Det är det första han bör göra när han är tillbaka i Eritrea.

Det uttalar den tvärpolitiska Dawit Isaak-gruppen i riksdagen med adress till den eritreanske informationsministern som besöker Stockholm söndag den 4 februari på inbjudan av eritreanska exilgrupper. Informationsminister Ali Abdu var inblandad i att se till att Dawit Isaak åter greps två dagar efter det att han släpptes ur fängelset i november 2005.

- Sveriges riksdag var det första parlamentet i världen som uttalade att självständighet från Etiopien skulle kunna vara en möjlighet för Eritrea. En förutsättning för att de tidigare goda relationerna mellan våra länder ska kunna återupprättas är att Dawit Isaak släpps fri.

- Dawit Isaak fängslades i september 2001 tillsammans med en grupp journalister. Enligt Reportrar Utan Gränser har ett par av dessa journalister avlidit i fångenskap på grund av umbäranden och tortyr i fängelserna. Vi uppmanar Ali Abdu att se till att Eritrea slår in på den enda utvecklingsvägen som kan leda till framgång för landet: att respektera de mänskliga rättigheterna och återuppta demokratiseringsprocessen.

För kontakt:

Cecilia Wigström (fp) tel. 0702-149024 (gruppens ledare)
Agneta Berliner (fp) tel. 070-240 40 39
Alice Åström (v) tel. 0705-304291