Saco

Tvärtombudget hotar tillväxt och välfärd

Pressmeddelande   •  Sep 05, 2003 14:11 CEST

Oroande signaler från budgetförhandlingarna

Signalerna från det pågående budgetarbetet är oroande. Att höja skatterna för dem som arbetar och att använda pengarna för att betala dem som vill vara lediga - är tvärtemot vad Sverige skulle behöva. Det konstaterar SACO:s och TCO:s ordföranden i ett gemensamt uttalande.

- Regeringen har själv tydligt angett att skattesystemet bör vara tillväxtfrämjande. De förslag som nu diskuteras går i rakt motsatt riktning, säger de fackliga ordförandena. Att höja den statliga inkomstskatten samtidigt som man inför friår i hela landet är att med öppna ögon underminera den politik för arbete varpå välfärdsbygget vilar.

- Höjningen av den statliga skatten bryter dessutom mot de principer som de politiska partierna tidigare enats om. Målet bör vara att högst 15 procent av de sysselsatta betalar statlig skatt. Med det här förslaget får istället ytterligare 80 000 vanliga löntagare betala statligt skatt, avslutar Anna Ekström och Sture Nordh det gemensamma uttalandet.

För mer information, kontakta Anna Ekström tel 070-549 35 50 eller Sture Nordh tel 070-346 23 28.