Twingly

Twingly expanderar i UK - fotbollssajten Topleague.co.uk först med blogglänkar

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 08:11 CET

Sökföretaget Twingly sluter avtal med fotbollssajten Topleague.co.uk, som blir först ut i Storbritannien att öppna upp för bloggar med Twingly Blogstream. Sedan tidigare samarbetar företaget med BBC och levererar bloggdata till TV-kanalens tjänst Shownar.

Tjänsten Twingly Blogstream visar vilka inlägg som bloggare har skrivit om varje enskild artikel på Topleague.co.uk. Sedan tidigare använder ett 100-tal ledande europeiska medier tjänsten. Topleague.co.uk är först ut i Storbritannien att lansera tjänsten.

- En sökning på Twingly.com visar att det finns 20 miljoner engelskspråkiga bloggar, varav tusentals skriver om fotboll och Premier League, säger Martin Källström, VD för Twingly. För oss på Twingly är det väldigt kul att vi får vår första kund i Storbritanninen som öppnar upp för denna stora bloggvärld.

- Fotboll är ett ämne som engagerar och vi på redaktionen läser själva många bloggar som skriver initierat och passionerat om allt som rör Premier League, säger Nick Walsh, chefsredaktör för Topleague.co.uk. Att koppla vårt redaktionella innehåll till blogginlägg ger ett mervärde till våra artiklar. Vi vill också ge något tillbaka till de bloggare som uppmärksammar våra artiklar.

För Topleague.co.uk blir steget att öppna upp för blogglänkar ett av flera sätt att arbeta med sociala medier i syfte att skapa en relation till fotbollsintresserade. Sedan tidigare arbetar man aktivt med exempelvis podcasten Betcast Weekly och Facebook för att skapa en dialog med sina läsare. De webbplatser som redan använder sig av Twingly Blogstream har sett en ökning av både läsande och blogglänkande.

- Det är viktigt för oss att nå ut till många läsare, men vi vill också skapa ett engagemang och bjuda in dem till diskussion, så att Topleague.co.uk blir en levande fotbollssajt, säger Magnus Hugemark, marknadsansvarig för Topleague.co.uk . Därför satsar vi på sociala medier och bloggare.

Är du bloggare, gör så här för att synas på Topleague.co.uk och få en länk tillbaka till din blogg:

1. Du hittar en artikel eller nyhet på Topleague.co.uk som du vill blogga om.

2. Du länkar till artikeln i ditt blogginlägg.

3. Du går till twingly.com/ping och klistrar in blogginläggets URL

4. Klart! Efter någon minut syns ditt blogginlägg på Topleague.co.uk

För mer information, kontakta:
Magnus Hugemark, Marknadsansvarig för Topleague.co.uk, +46 +46  761 805 523, magnus@topleague.co.uk
Martin Källström, VD för Twingly, +46 733 628 654,  martin@twingly.comtwitter.com/martinkallstrom

About Topleague.co.uk
Topleague.co.uk was created by footy fans, for footy fans. At TopLeague, we live and breathe the great game of football - spending our work days scouring for the latest English Premier League team news and our weekends glued to television screens, to keep you, our fellow football fans, in the loop with what’s happening in the exciting world of Premier League.

And to keep you itching for your favourite game each week, we also bring you a weekly podcast with match previews for each gameweek, as well as expert opinions from our TopLeague team on what’s your best bet for the weekend.

So now you can eat, sleep and win football with Topleague.co.uk! The website is sponsored by Betsson.

About Twingly
Founded in 2006, Twingly is the creator of Twingly.com, the popular blog search engine featuring a spam-free, faceted, social search for the global blogosphere. Twingly.com currently serves 25M+ search results per month, most through the Twingly API. Twingly has been instrumental in driving change in European media by connecting mainstream media with blogs through its enterprise offering Twingly Blogstream, a moderated trackback function for large websites, providing measurably higher visitor engagement and greater attention in the blogosphere. Twingly Blogstream is used by 100 newspapers, magazines and television channels in ten countries, helping them get more attention from bloggers and generating 300M+ monthly widget views.

Twingly is headquartered in Linköping, Sweden. For more information visit Twingly.com. Follow Twingly on Twitter at @twingly and on the Twingly blog, http://blog.twingly.com.