Twingly

Twingly introducerar sponsrade realtidstjänster för mediewebbplatser - DN.se först ut med Vattenfall som sponsor

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 12:17 CET

Idag introducerar det svenska sökföretaget Twingly en ny lösning för mediewebbplatser för att knyta ihop det redaktionella innehållet med realtidswebben och samtidigt skapa nya intäkter från sponsorskap. Först ut är DN.se som öppnar en sektion med ett realtidsflöde från Twitter om klimatkonferensen i Köpenhamn. Sidan sponsras av Vattenfall.

Den nya lösningen bygger på tjänsten Twingly Live och gör det möjligt för en mediewebbplats att lyfta in vad som sägs om ett visst ämne på realtidswebben på en sponsrad sida. DN.se använder tjänsten till en ny sektion där ett realtidsflöde om klimatkonferensen visas och sidan sponsras av Vattenfall. I just detta fall har man valt att lyfta fram inlägg på Twitter, så kallade tweets, där en användare rekommenderar en länk till en artikel på en annan tidning.

- Twingly utvecklar tjänster som gör realtidswebben mer lättillgänglig genom att våra kunder på olika sätt kopplar ihop sitt innehåll med realtidswebben, säger Martin Källström, VD för Twingly. Användargenererat innehåll som till exempel blogginlägg och kommentarer har fått en allt viktigare roll på webben under de senaste fem åren. I och med realtidswebben bidrar användare till nyhetsurvalet, och med hjälp av Twinglys nya realtidstjänster kan mediewebbplatser bli delaktiga i den utvecklingen och samtidigt öka sina intäkter.

- En nyhet med denna tjänst är även betalningsmodellen då det är en annonsör som sponsrar sidan vilket är ett helt nytt sätt att skapa intäkter för en mediewebbplats, säger Martin Källström. Jag tror att det krävs nya sätt att tänka kring hur medier ska finansieras i framtiden. Det innebär säkert att det kan tillkomma annat än traditionella annonser och traditionellt redaktionellt innehåll.

Realtidstjänsten för mediewebbplatser kan anpassas till form och funktion för olika användningsområden, liksom för olika typer av betalningsmodeller. Tjänsten bygger på realtidsteknik utvecklad för Twingly Channels. Med den nya realtidstjänsten blir annonsörer en ny målgrupp och Twingly expanderar organisationen för att utveckla det nya affärsområdet.

- Vi har i dagarna förstärkt vårt team med Annie Sarabia som affärsutvecklare och hon ska tillsammans med mediebyråer i Europa och USA utveckla olika lösningar som ska vara attraktiva för annonsörer, medier och alla aktiva inom realtidswebben, säger Martin Källström. Vi tror att det här är ett affärsområde med stor potential, då medier måste anamma realtidswebben för att fortsätta vara samlingsplatser i samhället samtidigt som de behöver tänka i nya banor för att skapa nya intäkter.

Den sponsrade sidan på DN.se hittar du här. Urvalet av tweets som visas görs baserat på att de innehåller en länk till någon av cirka 70 olika större mediewebbplatser och innehåller hashtagen #cop15.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Källström, VD Twingly, 0733-628 654, martin@twingly.com
Björn Lilja, DN, 0701-604 577
David Wolgers, Vattenfall, 070-6567823

Om Twingly

Twingly AB är ett IT-företag med kontor i Linköping. Företaget grundades 2006 och utvecklar lösningar för realtidswebben. Twingly levererar en bloggtjänst till 100 ledande dagstidningar och e-handelsföretag i 10 europeiska länder, såsom Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Focus i Tyskland, Politiken i Danmark, VG i Norge, Público i Portugal, De Telegraaf i Holland och La Vanguardia i Spanien. Totalt görs över 25 miljoner sökningar på Twingly.com varje månad och Twinglys blogglänkar visas över 300 miljoner gånger. För mer information se www.twingly.com.

Följ Twingly på Twitter: http://twitter.com/twingly och på Twinglybloggen:http://blog.twingly.com