TwoGetr

TwoGetr, en antites till Facebook

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 10:02 CEST

Nästan alla är vi med i något socialt online nätverk, som oftast är gratis och därmed reklamfinansierad. Detta innebär att våra digitala profiler och alla bilder och meddelanden hamnar i det bakomliggande företagets händer, och utnyttjas många gånger. Tyvärr finns det inte så mycket man kan göra åt detta som en vanlig person.

Facebook är väl det självklara nätverket som alla ens kompisar använder, så då måste man ju vara med där.

Men på senare år har det dykt upp en del rapporter som påvisar den så kallade Facebook-tröttheten och Facebook-depressionen. Många gånger drar man sig en extra gång för att gå in på Facebook för att det är så mycket "brus" som egentligen inte är viktigt, för att inte nämna reklamen som stör.

Något annat som har börjat få mer o mer fokus är just äganderätten och ovissheten till allting som man lägger upp på dessa sociala online nätverk.

Facebook har så många sekretess-inställningar att den vanliga användaren inte orkar eller förstår hur dessa fungerar, och resultatet kan tex bli att en bild som man inte ville att en viss person skulle se, ändå hamnar hos person i fråga.

Men Bloo AB bygger en tjänst, TwoGetr, där bl.a. sekretess och äganderätten till data är i fokus.

Tanken med TwoGetr är enkel: Kvalité över kvantitet, du äger din data och det är helt reklamfritt. Inga walls, ingen grupp-chatt och inget trams.

I TwoGetr chattar man kontrollerat med 1 person åt gången och man behöver aldrig oroa sig för att bli översköljd av inlägg eller att ett inlägg blir synligt för någon man inte hade tänkt.

* Kvalité över kvantitet

TwoGetr fokuserar enbart på dom 10 bästa vännerna du har. Du kan inte lägga till fler än 10 vänner. Och visst finns det en charm i detta. Då blir varje TwoGetr-vän lite mer exklusiv än en Facebook vän. Och i ärlighetens namn så umgås man ändå inte mer än ett handfull av alla sina hundratals Facebook vänner.

* Du äger din data

I TwoGetr är det busenkelt att ladda hem allt som man lagt upp och samtidigt ta bort sitt konto och alla spår därefter, man trycker bara på "Ta bort konto" knappen direkt i mobilappen och vips får man ett mail med en länk till en zip-fil.

Bloo’s vision är att man i framtiden ska kunna köpa hem små TwoGetr boxar (likt Apple-TV) som agerar server för tjänsten och på så sätt äger man verkligen all sin data.

* Reklam-fritt

TwoGetr är helt reklamfritt och därmed finns det inget incitament att använda medlemmars profildata för att anpassa reklam därefter. Men hur ska Bloo tjäna pengar kan man ju fråga sig? Jo, det fina med TwoGetr är att man kan köpa riktiga presenter till sina vänner, direkt i appen.

Vi söker nu beta-testare, besök www.twogetr.om och ladda ner iPhone appen.

Kontaktperson: Dennis Korkchi, 08-251980, dennis@twogetr.com.

TwoGetr - en app för privat och säker kommunikation med dina 10 bästa vänner