Posten AB

Tydlig symbol visar var du kan poströsta

Pressmeddelande   •  Aug 25, 2003 10:09 CEST

I samband med folkomröstningen om Sverige ska införa Euron som valuta erbjuder Posten poströstning, förtida röstning, på fler än 1 500 ställen i Sverige. I Västra Götaland kan du poströsta på 242 ställen. Poströstningen pågår från och med 27 augusti till 14 september.

Posten har skött den förtida röstningen sedan 1942. Ungefär en tredjedel av rösterna under de fyra senaste valen har lämnats som poströster.

- Vi på Posten ser poströstningen som ett hedersuppdrag, i Västra Götalands län kommer poströstning att ske på totalt 242 serviceställen, säger Lena Rydenstam, informationschef för Posten i Västra Götaland.

På Postens webbplats, www.posten.se, finns en sökfunktion så att du kan se var alla poströstningsställen finns. Du kan också ringa till vår Kundtjänst på telefon 020-56 57 54.

Poströstningen i höstens folkomröstning kommer främst att äga rum i Postcenter och på Svensk Kassaservice där Posten har egen personal, samt hos de flesta av Postens partner som erbjuder kassaservice. På en del orter kommer man också att kunna poströsta i andra lokaler, t ex på bibliotek.

Liksom i 2002 års val, kommer symbolen med den orange handen att finnas väl synligt på alla poströstningsställen

Utöver detta fungerar alla landets 2 500 lantbrevbärare som bud, bor man på landsbygden kan man därför rösta via sin lantbrevbärare.

Vid frågor kontakta:
Lena Rydenstam, informationschef Västra Götaland, tel 070-981 01 66

Tillhörande bildmaterial finns i Pressrummet på www.posten.se
Fullständig lista över poströstningsställen finns på www.posten.se Kundtjänst poströstning 020-565 754

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 500.000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40.000 medarbetare och en omsättning på cirka 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se