Posten AB

Tydlig symbol visar var du kan poströsta

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2004 09:36 CEST

Den 26 maj börjar poströstningen inför valet till Europaparlamentet. I år finns det cirka 1 400 poströstningsställen i landet, alla tydligt utmärkta med en orange hand.

Poströstningen inför valet till Europaparlamentet kommer främst att äga rum på Svensk Kassaservice och på Postcenter där Posten har egen personal. Poströstning finns också hos de flesta av Postens partners som erbjuder kassaservice.

Utöver detta fungerar Postens 2 500 lantbrevbärare som bud. Bor du på landsbygden kan du därför rösta via din lantbrevbärare. På en del orter kommer särskilda lokaler att tillhandahållas - som t.ex. bibliotek.

Posten har skött den förtida röstningen sedan 1942. Ungefär en tredjedel av rösterna under de fem senaste valen har lämnats som poströster. Liksom i 2002 och 2003 års val, kommer symbolen med en orange hand att finnas väl synlig på alla poströstningsställen.

När du poströstar ska du ha med dig röstkort och legitimation. Har du inte fått ditt röstkort, eller tappat bort det, kan du beställa en kopia hos Valmyndigheten på rostkort@val.se. I år pågår poströstningen till Europaparlamentet mellan den 26 maj och 13 juni.

På Postens webbplats, www.posten.se, finns en sökfunktion där Postens kunder kan se var närmaste poströstningsställe finns. De kan också ringa till vår Kundtjänst på telefon 020 - 56 57 54.

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst, tel 08-23 10 10

Bildmaterial finns i Pressrummet på www.posten.se
Fullständig lista över poströstningsställen finns på www.posten.se
Kundtjänst poströstning 020-56 57 54

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på cirka 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se