Svenska Celiakiungdomsförbundet

Tydliga krogmenyer tilldelas utmärkelsen SCUF-Gaffeln 2014

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2014 13:02 CEST

Fridolfs Krog i Halmstad får SCUF:s utmärkelse SCUF-Gaffeln för att de på ett föredömligt sätt med sin märkning G och L på menyn gör att både gluten- och laktosintoleranta kan känna sig trygga vid sitt restaurangbesök. Genom att uppmärksamma Fridolfs Krog som ett bra exempel hoppas SCUF att fler krogar och restauranger får förståelse för att en tydlig märkning har stor betydelse för kunder med gluten- och laktosintolerans och tar efter Fridolfs Krogs goda exempel.

Varje år delar Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF, ut priset SCUF-Gaffeln till en person, organisation eller företag som är verksamma i Sverige och arbetar för gluten- och laktosintolerantas intresse. Pristagaren fokuserar extra på laktos- och glutenintolerantas frågor eller underlättar på annat sätt för SCUF-medlemmarnas vardag. Utmärkelsen tillfaller i år Fridolfs Krog i Halmstad för att de på ett föredömligt sätt med sin märkning G och L på menyn gör att både gluten- och laktosintoleranta kan känna sig trygga vid sitt restaurangbesök.

Hur känns det att få denna utmärkelse av SCUF?

- Jättekul att bli uppmärksammade för vår märkning av restaurangens menyer och vilket fint diplom! Vi är väldigt glada och stolta för utmärkelsen och den ska få en fin plats i restaurangen, berättar ägarna Jennie Stigsson och Marcus Wickström när SCUF är på plats och delar ut priset.

Hur har ni tänkt kring ert arbete med menyerna?

- Vi blev ägare för två och ett halvt år sedan och de tidigare ägarna gjorde ett bra jobb med tydliga menyer vilket vi var noga med att fortsätta med. På våra menyer finns det under alla rätter information om maten är gluten- och laktosfri, säger Jennie Stigsson och Marcus Wickström.

Vad brukar ni få för reaktioner på era menyer?

- Det är många som påpekar att de är tydligt märkta och tycker att det är bra att vi uppmärksammar olika intoleranser. Vi har ofta större sällskap som bokar restaurangen och i de flesta fallen har en eller flera gäster behov av specialkost. Våra kockar är duktiga på att laga god mat som passar alla våra gäster, säger Jennie Stigsson och Marcus Wickström.

- Att informationen om gluten- och laktosfritt finns tillgänglig redan i menyn ökar tryggheten och trovärdigheten för café- och restaurangbranschen. Bättre synlighet av gluten- och laktosfria alternativ är något som återkommande efterfrågas hos våra medlemmar, som ofta möts av en stor okunskap på marknaden. Fridolfs Krogs arbete med menyerna är ett gott exempel på hur marknaden kan ta fram och visa upp det gluten- och laktosfria utbudet. Vi hoppas många tar efter detta goda exempel, säger SCUF:s tillförordade ordförande Hedda Sonnek.

Kontakt:
Nathalie Löfgreen, Generalsekreterare, 070-26 29 109

På vår hemsida kan ni läsa mer om utmärkelsen SCUF-Gaffeln och tidigare års pristagare.
Länk till sidan >>

Svenska Celiakiungdomsförbundet (SCUF) är intresseorganisationen och mötesplatsen för över 7500 barn och unga 0-35 år med gluten- och laktosintolerans. SCUF är Sveriges största ungdomsförbund för funktionsnedsatta och medlemmarna är organiserade i sex regioner.

SCUF kräver ett tillgängligt samhälle, fritt från diskriminering av gluten- och laktosintoleranta. När vi nekas mat, får sämre mat, tvingas betala mer för vår mat och serveras mat som vi blir sjuka av anser vi oss bli diskriminerade. I samhället ska våra rättigheter tillgodoses och våra levnadsvillkor ska vara rättvisa.

SCUF verkar för ett tillgängligt samhälle genom att stärka förbundets medlemmar, sprida kunskap och påverka viktiga aktörer i samhället (politiker, skolor, caféer, restauranger och livsmedelsbutiker) samt uppmuntra forskning och produktutveckling.

I SCUF stärks barn och unga med gluten- och laktosintolerans under våra nationella och regionala aktiviteter. Det är tillfällen att utbyta erfarenheter och ta större plats då gluten- och laktosintoleranta är i majoritet. På våra aktiviteter behöver ingen oroa sig över maten utan kan bara ha roligt och träffa nya kompisar.