Wibrovski & Partners AB

Tyrolen de luxe

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2009 17:33 CEST

Folkparken Tyrolen i Blädinge, strax söder om Alvesta i Småland, har den senaste tiden omnämnts i både radio, tv, tidningar och böcker riket runt.

Tyrolen, som uppfördes 1962 av nöjesmagnaten Olle Olofsson, var under 1960-talet en centralpunkt för Smålands bilburna ungdom. Parken hyste celebra internationella gäster som Bill Haley and the Comets, The Yardbirds, Delta Rhythm boys, men givetvis också dåtidens inhemska storheter.  Här spelade både Hep Stars, the Spotnicks, Thore Skogman, Östen Warnebring och Sven-Ingvars - bandet som 1968 satte publikrekordet på 3666 personer. Förutom musiken bjöds framträdanden med världkändisar som Bröderna Cartwright och Roger Moore i skepnad av Helgonet. Den senares försvinnande midsommarafton 1968 har gett upphov till myter lokalt, artiklar i tidningar och en radiodokumentär i P1 förra året.

Raggarnas våldsamma framfart under 1970-talet gjorde att parken användes allt mer sällan och när den 2007 såldes till ett gäng unga entusiaster stod den öde och var påtagligt förfallen.

Efter att eldsjälarna i Tyrolens vänner under mer än ett års tid varsamt restaurerat parken kunde man åter slå upp portarna våren 2008. Sedan dess har Tyrolen åter blivit en levande mötesplats. Varje vecka hålls parken öppen för  veteranfordonsträffar. Desutom har musikfestivaler av vitt skilda slag anordnats, senast nu i juni arrangerades Muskelrock 2009 - en festival helt ägnad hårdrock i 1970- och 80-talsskolan.

Som en fortsättning - och vidareutveckling - av förra årets arrangemang Tyrolen lever, anordnar musikrestaurangen Kafé de luxe i Växjö tillsammans med Kf Tyrolerhatten en stor musikfestival. Denna kommer att äga rum 21 och 22 augusti 2009 och ha namnet Tyrolen de luxe. Med 3 musikscener och artister som Mikael Wiehe, Svenska Akademien, Stefan Sundström, Kristian Kjellvander, La Puma och Den flygande bokrullen ska festivalen locka en bred publik i blandad ålder.

Vid sidan av själva artistutbudet satsar arrangörerna på att erbjuda sina gäster mervärde i form av allehanda upplevelser av vitt skilda slag. Allt ifrån klassiska folkparksnöjen som luftgevärsskytte, chokladhjul och bollkastning till mer udda upplevelser som arabisk dansrestaurang, öppet hus i orkesterbuss från 1960-talet, och en Heavey Metal Biergarten där hårdrocksprofiler spelar skivor vid lägerelden.

För mer info, samt pressfotografier, kontakta:

Nils Hector, Kafé de luxe

nils@kafedeluxe.se

mobil: 0701-550117 (telefontid vard 10-17)