Nordic Edge

Tysk flygplats säkrar sin fjärråtkomst med två-faktorsautentisering

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 06:49 CET

PRESS RELEASE
Stockholm, Sweden

När Münster/Osnabrück (FMO) flygplats ville öka säkerheten vid fjärråtkomst till sina interna system, sökte man en lösning med två-faktorsautentisering som ökar säkerheten utan att kräva tunga investeringar och krav på utbildning av personal. FMO ville ha en lösning där de kunde använda sin befintliga Active Directory server, sina bärbara datorer samt mobiltelefoner. Valet föll på One Time Password Server från Nordic Edge som tillhandahåller all funktionalitet de sökte efter. Ingen ytterligare hårdvara krävdes och lösningen kunde drivas med minimal administration.

FMO har implementerat Nordic Edges två-faktorsautentiseringsmetod där engångslösenord antingen skickas via SMS eller generas genom att använda Nordic Edges mobila klienten Pledge - klienten som omvandlar användarens mobiltelefon till en säkerhetsdosa. Användaren anger engångslösenordet i sin applikation och får därefter tillgång till de interna systemen.

”Vi blev imponerade av den snabba integrationen av systemet men också hur enkelt det var för användarna att nyttja systemet samt hur lite administration som krävs. Nordic Edges partner Avency arbetade med oss genom hela projektet för att säkerställa en snabb och problemfri implementation”, säger Francisco Rodriguez, CIO Münster/Osnabrück Airport.

”Alla organisationer med fjärråtkomst över Internet till sina interna system bör överlägga att implementera två-faktorsautentisering till sin inloggning. One Time Password Server från Nordic Edge fungerar med de allra flesta miljöer och installationen hos FMO är ett perfekt exempel på en framgångsrik, säker implementation”, säger Edith Hojka, försäljningsdirektör på Avency.

”One Time Password Server är en mycket flexibel produkt som kan installeras i de flesta, om inte alla, miljöer. Vår partner Avency är mycket kompetenta och har hanterat projektet på ett ypperligt sätt”, säger Tord Fransson, produktchef på Nordic Edge.

Om Münster/Osnabrück flygplats
Beläget vid skärningspunkten mellan Nordrhein-Westfalen och Niedersachsen och nära den nederländska gränsen, har FMO ett upptagningsområde på 7 miljoner människor.

Om Nordic Edge
Nordic Edge utvecklar lösningar för identitets- och åtkomsthantering för både lokala nätverk och molntjänster. Med produkter från Nordic Edge kan organisationer spara både tid och pengar medan man säkrar organisationens externa åtkomst samt förbättrar användaradministreringsprocesser. Produkterna inkluderar stark autentisering, rollbaserad delegerad administration och provisionering.  Läs mer på www.nordicedge.se, www.securethecloud.com.

För mer information, kontakta Tord Fransson, Produktchef, på +46 8 122 07 500 eller tfransson@nordicedge.se