Internationella Skolorna Düsseldorf

Tyska i praktiken i Tyskland – språkstudier kombinerade med 4 månaders praktik på ett tyskt företag

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2013 15:45 CEST

Nu går det att kombinera kostnadsfria studier i tyska med internationell praktik. Folkhögskolekursen Tyska i praktiken – Köln/Düsseldorf anordnas av Braheskolan - Visingsö folkhögskola och ges i sin helhet i Tyskland. Efter sju veckors intensivkurs i tyska tillbringar kursdeltagarna fyra månader på en tysk arbetsplats. Hela terminen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel.

Språkpraktik på ett av 100 företag

Det är Braheskolans partner, Internationella Skolorna (IS) i Düsseldorf, som genomför kursen. De har över åren byggt upp ett stort nätverk av företag i Düsseldorf med omnejd som omfattar ca 100 företag inom 31 olika yrkesområden. Alla kursdeltagare tilldelas en praktikplats som motsvarar deras studiebakgrund eller intresse.

Den huvudsakliga målgruppen utgörs av icke-akademiker som har gått ut gymnasiet. De kan välja mellan ett stort utbud av allmänna kommunikativa praktikplatser med utmärkta förutsättningar att kommunicera på tyska. Den handledda språkpraktiken är ett sätt för kursdeltagarna att förbättra sina tyskkunskaper i ett verkligt sammanhang, samtidigt som tiden på företaget bidrar till den personliga utvecklingen.

Stor efterfrågan på svenska praktikanter

IKEA i Düsseldorf och Köln tar varje termin emot ett antal svenska praktikanter som kan praktisera inom försäljning, dekoration/interiör, marknadsföring, logistik mm. Även Düsseldorf Marketing & Tourismus samt KölnTourismus arbetar gärna med unga svenskar i turistinformationen. Andra trogna samarbetspartners är  teatern Forum Freies Theater, skolor i Düsseldorf, hotellet Holiday Inn samt det tyska luft- och rymdfartsverket (DLR - Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt).

Akademiker och personer med lång arbetslivserfarenhet välkomnas också på kursen. De tilldelas en praktikplats inom sitt studieområde, oavsett om det råkar vara ekonomi, fysik, maskinteknik eller statsvetenskap, media, turism, arkitektur eller juridik. Till samarbetsföretagen hör bl a SCA, DHL, Securitas, Europe Direct, Kyocera, IKEA och Sandvik. Många av företagen har under flera år tagit emot svenska praktikanter och ger gärna sitt stöd till projektet.

Kvalificerad språkträning och kulturella exkursioner

Kursens röda tråd utgörs av undervisning på skolan i centrala Düsseldorf. Under hela vistelsen är kursdeltagarna indelade i två (nivå-)grupper efter sina olika förkunskaper. Terminen inleds med en sju veckor lång intensivkurs, där kursdeltagarna får öva sin muntliga och skriftliga tyska. Viktiga moment utgörs också av läs- och hörförståelse, grammatik, affärstyska, realia och interkulturell kommunikation.

Under språkpraktiken tillbringar kursdeltagarna måndag-torsdag på sin arbetsplats. Fredagarna ägnas åt fördjupande undervisning, med kompletterande studieuppgifter att utföra på distans. Även kulturella studieresor och aktiviteter är en viktig del av kursen. Till höjdpunkterna hör en vandring i vinlandskapen i Ahrtal, en heldag i det kulturellt blomstrande Ruhrområdet, samt resor till Köln och Bonn med besök på historiska muséer.

Hela terminen avslutas med en sista undervisningsvecka, där deltagarna muntligen presenterar sin praktikplats och praktiktid.

Ansökan och behörighetskrav

Tyska i praktiken startar varje år i januari och i juli. Nästa kurs ges 8 juli 2013 till och med 13 december 2013. Sista ansökningsdag är 15 april 2013.

För att vara behörig till kursen ska man ha läst minst tyska motsvarande C-språk/steg 3. De som saknar kunskaper i tyska kan läsa den kostnadsfria folkhögskolekursen Tyska för nybörjare 1 & 2 i Düsseldorf och därigenom bli behöriga.

Mer information

Information om kursen finns på IS Düsseldorfs hemsida, se www.is-duesseldorf.com

Frågor kan även ställas direkt till IS Düsseldorf:

Malin Carlstedt

+49-211-86202075/60 (tel)