Biosensor

Tyska polisen använder Biosensor vid 'Nature One', Tyskland största Rave tillställning

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2007 10:28 CEST

(Aktietorget: BIAP A)

Tyska polisen hade mobiliserat en insatsstyrka av totalt 1000 man för att hantera detta årligen återkommande evenemang i Hunsrück i Tyskland. 50 000 besökare från Tyskland och angränsande länder infann sig till denna flerdagars utomhusfestival, som pågick över helgen.

Det var ett under att denna tillställning inte skapade fler och större olyckor än vad som skedde. Nästan varje person vi testade hade tagit narkotika eller bar på narkotika, hävdar de närvarande poliserna. 776 bötesförelägganden registrerades för brott mot Tyska lagen (Betäubungsmittel Gesetz) som reglerar användandet av narkotiska preparat.

Tyska polisen hade lånat in en Biosens drogdetektor för ändamålet, men även för att samtidigt kontrollera systemets användbarhet vid höga kontroll intensiteter.

'Vi är mycket nöjda över kapaciteten av Biosens systemet. Det finns inte någon annan utrustning på marknaden som kan screena så många individer på kort tid', säger Hauptkommisar Maurer från polisen i Saarbrücken, ansvarig narkotika test samordnare. Det anmärkningsvärda är också att man enbart fann 4 alkoholpåverkade bilförare, men 193 narkotikapåverkade. Hade vi haft fler utrustningar, hade vi tagit väsentligt fler individer, fortsätter Maurer.

-Vi har ett gott samarbete med polisen i Saarland som samordnar drogdetektering i trafiken i tyskland, säger Bengt Hagander VD i Biosensor. Detta test bekräftade naturligtvis styrkan i vårt Biosens system, att på 60 sekunder kunna detektera en drogpåverkad bilförare, eller festdeltagare. Denna metod skapar därför ansenlig kapacitet för större polisinsatser som annars skulle kräva extraordinära personella resurser avslutar han.

För vidare information, var vänlig kontakta:

Bengt Hagander
VD, Biosensor Applications Sweden AB (publ)
bengt.hagander@biosensor.se

Biosensor är ett svenskt företag, beläget i Solna. Bolaget är noterat på AktieTorget. Företaget har utvecklat en unik teknologi för detektering av spårämnen, baserad på bioteknologiska sensorer. Denna teknologi detekterar simultant både sprängämnen och narkotika i mycket små mängder. Teknologin utmärker sig genom sin säkra detekteringsförmåga i kombination med den låga graden av falsklarm utanför labbmiljöer. Biosensors kunder kommer från polisväsende, säkerhetsföretag, tull, militär, kriminalvård och beroendevård över hela världen.