Smeet Communications GmbH

Tyska speljätten Smeet storsatsar på Sverige.

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 09:45 CET

Den tyska speljätten Smeet Communications, med över tio miljoner internationella användare, lanserar nu sin virtuella värld i 3D på svenska. Med erfarenhet och uppbackning av internationella investmentbolag och samarbeten med tyska Idol, Big Brother och Eurovision Song Contest gör företaget en storsatsning på den svenska casual games-marknaden och utmanar Farmville som den nya ledande aktören på en marknad som ännu inte är mättad.

Den tyska spelindustrin fortsätter att satsa på Sverige. Efter framgångsrika lanseringar av Game Duell, Travian, Panfu och Bigpoint på den svenska marknaden följer nu det sociala webbläsarspelet Smeet efter. Smeet är en av de snabbast växande 3D-världarna på nätet inom kategorin casual gaming som på svenska även går under namnet vardagsspel. Smeet positionerar sig som en gratis virtuell värld där människor kan mötas, spela spel och kommunicera med varandra via chatt eller IP-telefoni. Användarna kan även klä sina avatarer i olika stilar och möblera sina användarrum.

-Sverige är en mycket intressant marknad för oss, säger företagets grundare Sebastian Funke.  Svenskarnas spelvanor och den höga internetpenetrationen i landet uppväger det faktum att befolkningen är något mindre än vad som typiskt sett är intressant för oss när det kommer till lanseringar på nya marknader. Svenskarna är snabba att haka på nya trender och är väldigt aktiva på sociala nätverk. Det är en av anledningarna till att vi har lanserat en gratis och okomplicerad registreringsprocess med direkt inloggning via Facebook. Vi hoppas att vår svenska lansering kommer att signalera till andra utländska aktörer att Sverige inte längre är en bortglömd marknad och att fler företag följer efter oss  - vilket kommer skapa ett större nöjesutbud på nätet samt arbetstillfällen.

Smeet lanserades i Tyskland under 2007 och leds av Sebastian Funke, Daniel Bülhoff och Reinhard Köhn som alla är erfarna internetentreprenörer. Företaget har uppbackning av de internationella investmentbolagen Hasso Plattner Ventures och Partech International. Efter den framgångsrika lanseringen på hemmamarknaden följde snabbt de stora europeiska länderna efter och den senaste lanseringen skedde i USA under hösten 2010. För tillfället finns plattformen lokaliserad på nio olika språk och vänder sig främst till användare över 18 år.

-Att vara en aktör på casual games-marknaden är lite som att befinna sig i ett getingbo, säger Sebastian Funke. Vi är många som slåss om spelarnas uppmärksamhet men då man beräknar att det finns över 200 miljoner människor som regelbundet spelar casual games så har vi lyckats hitta en bra nisch genom kombinationen av spelandet på sajten och mötet människor emellan. Vi är varken en renodlad spel- eller dejtingsajt utan en blandning av båda, vilket har visat sig vara en framgångsfaktor till skillnad från t.ex. Farmvillefenomenet som snabbt blev en stor hit i Sverige men lika fort fasades ut.

I Tyskland har företaget väckt stor uppmärksamhet genom samarbetet med tv-programmen Idol, Big Brother och Eurovision Song Contest. Genom integration av videoskärmar på plattformen har användarna kunnat följa samtliga avsnitt i realtid samt fått möta programmens stjärnor i speciella meet and greet-event anordnade online och andra exklusiva  uppträdanden på plattformen.

-Dessa partnersamarbeten har visat att vår produkt fungerar väldigt bra tillsammans med andra starka varumärken och vi ligger just nu i förhandlingar med svenska företag för ett liknande koncept där , säger Sebastian Funke.

Lanseringen i Sverige är planerad till den 24:e februari då även en omfattande marknadsföringskampanj startar.

Om Smeet Communications GmbH:
Smeet Communications GmbH grundades i Berlin, Tyskland under 2007. Företaget leds av Sebastian Funke (VD), Daniel Bülhoff (COO) och Reinhard Köhn (CTO) och för närvarande arbetar omkring 75 personer på huvudkontoret i Berlin. Smeet, vars namn bygger på de engelska orden ”social meeting”, är en av Europas största producenter av casual games och virtuella världar. Plattformen finns tillgänglig på tyska, engelska, franska, spanska, italienska, polska, grekiska, turkiska och svenska  och har för närvarande omkring tio miljoner användare.

Om Smeet:
Smeet är helt gratis och spelas direkt i webbläsaren (PC och Mac) och kräver ingen nedladdning av något mjukvaruprogram. Antingen loggar användaren in direkt via sin Facebook-profil eller så skapar användaren en gratis profil via hemsidan.Varje spelare tilldelas en avatar och via det nationella IP-numret samlas användare från samma land på samma plattform. I Smeet kan användaren chatta och kommunicera med andra användare samt spela spel – antingen på egen hand eller i de olika multiplayerspelen som finns tillgängliga. De kan lösa äventyr, klä ut sina avatarer i tusentals olika stilar samt möblera sina användarrum.

Om Casual Games:

Casual games som på svenska även går under namnet vardagsspel eller minispel, är små spel som riktar sig till, eller används av, casual gamers. Dessa spel kännetecknas oftast av sina enkla regler och brist på engagemang som krävs av mer komplexa datorspel. Casual games kräver oftast inget långsiktigt åtagande vad gäller tid eller speciella färdigheter, och det är förhållandevis låga produktions-och distributionskostnader för tillverkaren. Casual games spelas vanligtvis i webbläsaren, även om de också ökar på spelkonsoler och mobiltelefoner. Casual gamers är oftast äldre än traditionella datorspelare och oftast kvinnor med över 74% av marknaden. Spelen är fokuserade på att inte innehålla våld utan består mer av pussel-, kunskaps- ord-, bräd- och kortspel. Populära spel är t.ex. Mahjong, Tetris, Solitaire, Bejeweled, Mystery Case Files och Farmville.  Det uppskattas att det finns mer än 200 miljoner spelare via Internet. En majoritet av de som spelar casual games är dock över 30 år och kvinnor.

För kontakt och ytterligare frågor:
Caroline Hermansson
PR-  och marknadschef Sverige
http://se.smeet.com (tillgängligt från den 24/2-2011)

Smeet Communications GmbH
Ohlauer Str. 43