Rennie-Smith Publishing AB

Tyskarna längtar till Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 09:51 CET

Det har väl inte undgått någon att Sverige är ett populärt resmål för tyska semesterbesökare. Men vet du hur populärt Sverige är i det tysktalande Europa? För det är inte bara i Tyskland som Sverige ses som det ultimata semesterlandet, även österrikare och schweizare längtar till Sverige.

Självfallet går det inte att mäta populäritet och svara exakt på frågan exakt hur populärt Sverige är. Men här är några exempel:

• I det europeiska studentutbytesprogrammet Erasmus har Sverige en mycket god fjärdeplats bland såväl tyska som österrikiska studenter, tätt efter de tre stora länderna.
  • Det finns nära tiotusen fritidshus i Sverige som ägs av tyskar.
  • I Österrike, Schweiz och Tyskland finns närmare 600 universitet och folkhögskolor som undervisar i svenska språket. Plus ett antal privata språkinstitut.

För några år sedan beskrev det tyska kulturinstitutet Goetheinstutet i Stockholm den här trenden med uttrycket ”Bullerbysyndromet”. Det är ett ord som sedan dess har uppmärksammats av Svenska Språkrådet. Goetheinstitutet menar att tyskarnsa Sverigebild grundläggs redan i barndomen genom Astrid Lindgrens berättelser. De här föreställningarna om ett idylliskt samhälle är så starka, att de finns kvar även i vuxen ålder.

Det svenska säljer även tyska produkter
Svenska företag är naturligtvis inte sena att använda de här positiva känslorna i sin marknadsföring. SEB Banks reklam i Tyskland innehåller ofta svenska flaggor och älgar. IKEA Familys utskick till tyska medlemmar har rubriken ”Schwedischkeiten” vilket kan översättas med ”svenskheter”.

Det är emellertid inte bara svenska företag som har förstått att ge en svensk prägel på sin externa kommunikation. Det finns också exempel på tyska företag som tar sina reklamfoton i Sverige eftersom de svenska miljöerna säljer så bra.

Sverige är ideallandet för det tysktalande Europa. Hit reser man på semester. Här köper man fritidshus. Och hit drömmer man om att utvandra.

En tidskrift som fyller behov
Hjortron Magazine är ett livsstilsmagasin på tyska om Sverige som förstås vänder sig till alla dessa tysktalande Sverige-vänner. Tidningen ger en underhållande men intelligent läsning om Sverige och allt som är svenskt. Vi skriver om traditioner och trender, sport och kultur. Under 2010 tog vi upp ämnen som bröllop, svensk mat, valspecial och Sverige för rörelsehindrade.

I år kommer vi titta närmare på

• svensk arbetsmarknad
  • hållbara Sverige
  • svensk bostadsmarknad
  • barndom i Sverige

I varje nummer finns också stående inslag som kåseriet ”Bara Sverige”, ”Familjeskoj” för barn och ungdom, vimmelsidorna ”Vem var där” och frågespalterna kring trädgårdskötsel och juridik.

Tyskarna längtar till Sverige och Hjortron Magazine hjälper till att ge en nyanserad och fördjupad uppfattning om vad Sverige har att erbjuda.

- Vi är verkligen glada över den positiva respons vi får från våra läsare, säger Helen Rennie-Smith som är initiativtagare till och chefredaktör för Hjortron Magazine.

Hjortron Magazine är ett livsstilsmagasin om Sverige på tyska. Läs mer på www.hjortronmagazin.se