Byggnads

Tyst minut den 8 juni kl 12 på Byggnads och IF Metalls arbetsplatser

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2011 09:11 CEST

Med anledning av alla dödsolyckor den senaste tiden håller byggnads- och industriarbetare på våra arbetsplatser en tyst minut kl. 12 onsdagen den 8 juni – detta för att hedra de arbetskamrater som fått sätta livet till på sina arbeten.

Det är väldigt många byggnads- och industriarbetare runt om i landet som känner oro och frustration över att arbetsmiljöfrågan är så lågt prioriterad. Bara i maj i år har två byggnadsarbetare fått sätta livet till på sina arbetsplatser. Förra året dog tolv byggnadsarbetare, vilket är fyra fler än året innan. Inom IF Metalls områden dog fyra arbetare förra året.

– Ingen borde behöva gå till jobbet på morgonen och inte veta om man kommer levande hem igen. Politiker, beslutsfattare och andra makthavare och inte minst hos byggherrarna måste ta den här frågan på mycket, mycket större allvar än tidigare, säger Hans Tilly, förbundsordförande i Byggnads.

– Låg bemanning, starkt styrda arbeten och stress leder till belastningsskador, långa sjukskrivningar, arbetsolyckor och dödsolyckor. Det dör en arbetare i veckan i Sverige, det är fullkomligt oacceptabelt, säger Stefan Löfven, förbundsordförande IF Metall.

Kontakt:
Byggnads                          IF Metall