Svenska Rugbyförbundet

U18 till England för träningsmatcher

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 14:21 CET

Imorgon reser svenska U18-landslaget i rugby till England för att spela tre träningsmatcher på tre dagar som del av förberedelserna inför EM i Frankrike i april. Matcherna utgör en chans för laget att fortsätta att bygga på den lyckade resan till Polen i januari och för ledningen att få en bättre uppfattning om hur den slutgiltiga EM-truppen ska se ut.

Att resa till ett land där rugby är mer väletablerat betyder att laget får en chans att spela mot tuffare motstånd än vad de normalt kan hitta hemma i Sverige. Första matchen är fredag, mot Robert Clack School i Dagenham, Essex. Detta blir andra gången svenska U18 möter Robert Clacks skollag. Förra året förlorade Sverige 34-0. Skollaget, vars tränare Keith Green är före detta förbundskapten för Sverige, förväntas bli en tuff utmaning för de svenska spelarna.

Från London reser laget vidare till Coventry där de tas emot av Barkers Butts Rugby Football Club. Denna klubb har en väldigt framgångsrik juniorverksamhet där flera engelska landslagsspelar startat sina karriärer, bland andra Neil Back, Danny Grewcock och Tom Wood. Svenska laget kommer möta ett ”All Star” lag bestående av duktiga spelare från regionen på lördagen och sedan möta Barkers Butts U18-lag på söndagen.

Efter vårt senast träningsläger i Jönköping ser laget väldigt stabilt ut och vi ser verkligen fram emot att spela dessa tre matcher i England. Vi räknar med att de är väldigt starka lag och vi måste spela vårt bästa för att slå dem, säger Osvald Levin från Göteborg.

För ytterligare information, kontakta:

Thomas Petersson, team manager, 070-578 20 50