TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Uddebo rivstartar 2010 – 1 mil tyg till 200 bussar

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 11:48 CET

Möbeltygtillverkaren Väveriet Uddebo rivstartar 2010. Leverans av två stora order omfattande en mil stolstyg för 200 bussar. Två nya möbeltygkollektioner lanseras på Stockholmsmässan. Certifierade enligt Skeppsratten, vilket öppnar för affärer med den marina sektorn world wide. Inom kort blir Uddebos hela sortiment av ull och ullblandningar miljömärkta med EU-blomman. Plus stabil orderingång.

VD Rolf Bengtsson ser ljust på framtiden igen efter ett tufft 2009:
– För oss innebar det första året på egna ben efter återköpet från våra tidigare norska ägare. Vi kalkylerade med en minskning av omsättningen med 20 procent. Det blev 15. Det innebär att resultatet trots det ändå landar på svarta siffror för fjolåret. Det känns bra. Idag har vi näst intill normal beläggning i våra vävstolar och har återanställt en av tre varslade personer.

Inför Stockholmsmässan visar Väveriet Uddebo upp två nya tygkollektioner, som den egna designern Johanna Nädele, står bakom. Marknadschef Sven Palmé säger: - Den ena är ett tyg med sidenkaraktär. Den andra är en ullvara med tweedkaraktär. Två starka nyheter som vi har stora förhoppningar på. Vi visar också vårt övriga sortiment där det bland mycket annat ingår Carls Malmsten mönster, som är mycket populära på privatmarknaden.

Rolf Bengtson säger att den stora framtidssatsningen som det anrika Väveriet gör är miljöcertifiering av kollektionerna:
- Miljömärkning kommer att vara en stor produktfördel och dessutom ge oss en trovärdig miljöprofil. Vi räknar med att allt ska vara klart i inom kort. Alla handlingar är inskickade till certifieringsmyndigheten SIS och vi väntar bara på klartecken.  Lägg till detta att vi har all produktion i Sverige.

Väveriet Uddebo stärker också sin ställning rejält som leverantör till den marina sektorn:
- Vi har nyligen erhållit certifikat för Skeppsratten ,detta innebär att vi uppfyller de kvalitetskrav som ställs på produkter för marint bruk. Bland annat har Det Norske Veritas inspekterat vårt väveri i Uddebo. För oss innebär Skeppsratten betydligt enklare vägar in till branschrelaterade arkitekter, säger Rolf Bengtsson.

Transportsektorn står idag för 30 procent av Väveriet Uddebos omsättning och är därmed den nisch som växer starkast. Övriga affärsområden är kontor, sjukhus, skolor, och tapetserare.

Väveriet Uddebo, som beräknas omsätta 38,5 miljoner kr och har 26 anställda, är medlem i TEKO.

www.vaveriet-uddebo.se