Ung Företagsamhet Skaraborg

UF-året är i gång!

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 21:42 CEST

Tidigare idag kickade vi igång UF-året för närmare 600 blivande UF-företagre från hela Skaraborg, och denna gånd arrangerades den på Sagateatern i Tidaholm. UF-eleverna bjöds på inspiration från Putte Svensson Sahlin - en av grundarna till Hultsfredsfestivalen och idag framgångsrik företagare. Putte berättade om sin väg från skoltiden till den företagare och entreprenör han är idag, han påtalade också vikten av att våga tro på sig själv och sina idéer för att nå framgång. Ett av fjolårets UF-företag, Sleepmore UF, var på plats för att berätta om sin resa från idégenerering till deltagande på SM i Uf-företagande. Vi gästades också av Joakim Sjöblom, tidigare UF-elev och idag framgångsrik entreprenör och egen företagare, som talade om hur UF-året har lagt grund för hans tankar kring att kunna starta eget företag.

För mer information, kontakta Regionchef Jill Ericson,
jill.ericson@ungforetagsamhet.se
0768-830 220

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden organisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Vi driver processutbildningen UF-företagande på gymnasiet och har tagit fram tre läromedel för grundskolan Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Dessutom finns ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare.

Ung Företagsamhet vill ge unga en tro på sin egen företagsamhet genom våra två lika viktiga områden – företagsamhet och företagande. Vi gör det genom att kombinera teori och praktik på ett inspirerande och roligt sätt och allt detta sker genom skolan. Organisationen ger unga en kontakt med näringslivet och företagande.