Utrikespolitiska föreningen

UF Uppsala & Dag Hammarskjöld Foundation presenterar stolt Margot Wallström i Uppsala

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 16:15 CET

Pressmeddelande 2011-11-09

Onsdagen den 16e november gästar Margot Wallström Uppsala. Föredraget Mobilising Against Rape as a Weapon kommer att bestå av en förhandsvisning av dokumentären Resolution följt av en diskussion med Margot Wallström. Det är fritt inträde för alla till detta föredrag.

Föredraget hålls i Slottsbiografen, Nedre Slottsgatan 6, Uppsala. Det börjar klockan 15.00 och är planerat att pågå till ca 17.00. Som journalist kan det vara bra att kontakta informationsavdelningen senast en dag innan föredraget för mer information om exempelvis tillgänglighet.

Dokumentären Resolution följer Margot Wallström och hennes kollegor när de besöker våldtäktsöverlevare och framstående aktivister världen över. Filmen porträtterar även lobbyverksamheten för genomförandet av FN-resolutionen 1820. De lyckas öka medvetenheten om instanser där våldtäkt används som ett strategiskt vapen i krig och har placerat frågan högt upp på FNs säkerhetsråds agenda.

Margot Wallström är i dagsläget FNs särskilda representant för just frågor om sexuellt våld i konfliktsituationer. Hon har innan denna position haft flera högre positioner inom den svenska regeringen, exempelvis social- och kulturminister, samt inom Europakommisionen.

In English:

The Uppsala Association of International Affairs, in collaboration with the Dag Hammarskjöld Foundation, proudly presents Margot Wallström on Wednesday, November 16th. The lecture will be arranged as a screening of the documentary "Resolution" followed by a discussion with Mrs Wallström.

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                      073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                                 070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                      070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se