Utrikespolitiska föreningen

UF Uppsala välkomnar alla intresserade till den kanske bästa ekonomiföreläsningen för året

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 15:01 CET

Pressmeddelande 2011-11-29

Torsdagen den 8e december välkomnar Utrikespolitiska föreningen i Uppsala Cecilia Hermansson. Hermansson är chefekonom på Swedbank och kommer att föreläsa om temat Challenges for the US Economy. Problem som den höga statsskulden och effekten av USAs krigsföringen kommer att beröras. Vilken roll förväntas i framtiden av USAs ekonomi och hur ska de klara sig ur den fortfarande närvarande krisen? Föredraget hålls på engelska och ingen tolk kommer att närvara.

Föredraget hålls i Sal IX i Universitetshuset, Biskopsgatan 3 Uppsala. Det börjar klockan 19.15. Alla UF-medlemmar kommer in gratis. Om du inte är UF-medlem kan medlemsskap tecknas i anslutning till föredraget. Det kostar 100 kr, är giltigt i två terminer och innefattar även en prenumeration av vår tidning Uttryck. Vill du bara lyssna på detta föredrag är inträdet 30 kr för enstaka föredrag. Om du är journalist, kontakta informationsavdelningen senast innan lunch samma dag för gratis inträde och mer information.

USA är idag ett ekonomiskt skärrat land med en astronomisk statsskuld, höga försvarskostnader och en postsituation av en ekonomisk kris. Hur kan landet möta de prövningar som det ställs inför och hur påverkar USAs eventuella uppstramningar oss i Sverige?

Cecilia Hermansson är chefekonom på Swedbank. Hermansson är en av Sveriges mest synliga ekonomer och medverkar ofta i insändare, tidningsartiklar och i debatter. Hon är ständigt beredd för att förklara ekonomiska skeenden i världen och upplyser under torsdagen den 8e Uppsala om USAs ekonomiska situation.

In English:

The United States of America have for long been the unchallenged economic superpower of the world. However, America’s many wars, as well as the financial crisis and the current astronomic government debt, have all caused the American economy to decline. The country will face several tough challenges. Lecturing on those challenges on Thursday, December 8th is Cecilia Hermansson, chief economist of Swedbank.

The lecture starts at 7.15 PM. Admission costs 30 kr. Members of UF get in for free. A UF membership can be paid in connection to the lecture. It costs 100 kr, includes a subscription to our magazine Uttryck and is valid for two semesters.

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                      073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                                 070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                      070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se