Sony Sverige.

UIQ Technology och Sony Ericsson: Nya UIQ 3-plattformen presenteras tillsammans med marknadens första UIQ 3-baserade smartphone

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2005 10:35 CEST

UIQ Technology släpper idag den första versionen av sitt Software Development Kit (SDK) för UIQ 3, företagets nyaste programvaruplattform som bygger på Symbian OS. Samtidigt visar Sony Ericsson sitt senaste bidrag till smartphone-utvecklingen i form av den nya Sony Ericsson P990, som blir den första UIQ 3-baserade mobiltelefonen på marknaden. Programvaruutvecklare världen över kan nu därmed börja att skapa nya, innovativa tillämpningar för nästa generation smartphone.

Det nyligen lanserade UIQ 3 är en öppen programvaruplattform, som bygger på mobiloperativsystemet Symbian OS och som gör det möjligt för applikationsutvecklare att ta fram lösningar med en gemsnam programkod för alla UIQ3-baserade mobiltelefoner, oavsett fabrikat. Applikationerna kommer automatiskt att anpassa utseende och egenskaper till den telefon som de körs på, utan att utvecklarna behöver skriva extra programkod för detta. Det innebär bland annat att uppdateringar och bugfixar kommer att var likadana för alla telefoner, och att det därmed bara behövs en koduppdatering för samtliga UIQ-baserade telefoner. Applikationsutvecklarna kommer att kunna dra nytta av att snabbare kunna nå ut med sina tillämpningar på marknaden, eftersom den programkod som skrivs för UIQ 3 är identisk för alla telefoner, om det inte har byggts in unika funktioner för en speciell telefon.

Tillverkarspecifika tillägg och programmeringsgränssnitt (API) kan adderas till UIQ 3, så att utvecklarna kan utnyttja olika telefoners speciella funktioner och optimera applikationerna för just dessa.

Sony Ericsson P990 är marknadens första smartphone med den nya UIQ 3-plattformen. Telefonen är baserad på Symbian OS v9.1 och har samma beprövade koncept och välbekanta utformning som tidigare smartphone-modeller från Sony Ericsson. Den gör det möjligt för utvecklare att ta fram kraftfulla, pekskärmsbaserade applikationer i C++, eller Java som kan användas på telefonen med både utfälld och stängd tangentbordslucka. UIQ 3 är en flexibel programvaruplattform som ger en unik möjlighet till återanvändning av programkod i applikationsutvecklingen.

Programvaruutvecklare kan anmäla sig till den nya UIQ Developer Program, som också presenteras idag, på http://developer.uiq.com, för att få tillgång till detaljerad dokumentation och för att delta i det första diskussionsforumet för UIQ 3. Den första releasen av UIQ 3 SDK kommer att finnas tillgänglig för nedladdning från UIQ Developer Programs portal den 1 november 2005.

Samtidigt kommer Sony Ericsson-specifika tillägg och tidiga betaversioner av programmeringsgränssnitt (API) från Sony Ericsson Developer World att finnas på www.SonyEricsson.com/developer. Tilläggspaketet kommer att omfatta Sony Ericssons egna Vibration API och Bluetooth Keyboard API samt emuleringskomponenter som fonter och skal.

Per Alksten, Nordisk produktmarknadschef, Sony Ericsson
Telefon: 070–216 42 91, e-post: per.alksten@sonyericsson.com

Peter Bodor, Informationsansvarig, Sony Ericsson
Telefon: 070-248 43 72, e-post: peter.bodor@sonyericsson.com