Aprea

Ulf Björklund – ny VD på Aprea AB

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 11:36 CEST

Stockholm, Sverige – 30 september 2010. Ulf Björklund har utsetts till VD för Aprea AB. Han tillträder tjänsten den 1 oktober. Idag är Ulf Björklund VD för OxyPharma AB. Ulf Björklund har lång erfarenhet av läkemedelsbranschen, både från start upp-bolag till Big Pharma. Innan Ulf började på OxyPharma 2002 arbetade han mer än 15 år inom Pharmacia. Apreas läkemedelskandidat APR-246 är nu i slutfasen av en Fas I-studie i cancerpatienter och man planerar under senare delen av 2011 gå in i Fas II.

Vi är mycket nöjda med att få Ulf Björklund som VD till Aprea, samtidigt tackar vi Thomas Uhlin för mycket goda insatser för Aprea under de senaste 3 åren. Ulf har en bred bakgrund och lång erfarenhet inom klinisk läkemedelsutveckling och har också lång erfarenhet från att arbeta med samarbetspartners och exitprocesser.

För mer information, vänligen kontakta:
Wenche Rolfsen, styrelseordförande, Aprea AB
Telefon: 073-3319156
Ulf Björklund, VD, Aprea AB

www.aprea.com

Om Aprea AB
Aprea AB är ett svenskt bioteknikföretag som grundades 2003 och baseras på forskning från Karolinska Institutet i Stockholm. Företaget bedriver forskning och utveckling av nya cancerläkemedel riktade mot tumörsuppressorproteinet p53. Förändringar i p53 är vanliga i många olika cancerformer och är associerade med ökad resistens mot befintliga cellgifter, och därmed även dålig prognos för patienter. Aprea AB har nyligen påbörjat en kommersialiseringsprocess och söker därför samarbetspartners. Aprea ingår i Karolinska Development ABs (publ) företagsportfölj. De övriga huvudägarna är Industrifonden, Östersjöstiftelsen och Praktikerinvest.