Miljöpartiet de gröna

ULF HOLM NY GRUPPLEDARE FÖR MILJÖPARTIET

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 08:55 CEST

Ulf Holm valdes på tisdagen till ny gruppledare jämte Mikaela Valtersson för Miljöpartiet de Grönas riksdagsgrupp.

Riksdagsledamoten Ulf Holm från Lund valdes till ny manlig gruppledare efter Mikael Johansson, Örebro, som haft uppdraget sedan 2002.

Sedan valet är Mikaela Valtersson, ekonomisk-politisk talesperson i finansutskottet, kvinnlig gruppledare för Miljöpartiet.

Ulf Holm, född 1969, började som förbundssekreterare för Grön Ungdom och fortsatte som kanslichef på Miljöpartiets rikskansli i Lund. Vid universitetet har bland annat studerat statsvetenskap, nationalekonomi och juridik. Under åren 1995-1999 var han EU-parlamentariker i Bryssel. Från 1998 till 2007 satt han i partistyrelsen, nästan hela tiden som sammankallande. Sedan han kom in i riksdagen 2002 har han suttit som ordinarie ledamot i arbetsmarknadsutskottet och EU-nämnden.

Förutom frågor kring EU, arbetsmarknad och företagande är Ulf Holm engagerad i riksdagens tvärpolitiska nätverk som arbetar för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter.

Mer information finns på www.mp.se/ulfholm

Kontakt: Ulf Holm, 070-576 26 49
Mattias Bengtsson, presschef, 0736-27 53 83