Stockholms Stadsteater AB

Ulf Stark om främlingskap och vänskap

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 09:28 CET

Med allvar, glädje och hopp skildrar författaren Ulf Stark livets prövningar för barn och unga. Nyskrivna pjäsen Systern från havet handlar om främlingskap och betydelsen av vänskap, med dockor designade av prisade illustratören Stina Wirsén. Urpremiär på Bryggan/Marionetteatern den 26 februari.

Margareta vill ha en hund. Istället får hon en syster hon inte vill ha. Systern heter Sirkka och bor i ett land där det är krig och bomberna faller. På sommaren kommer hon hem till Margaretas familj, med en adresslapp om halsen och en tyghund i väskan. Sakta blir de vänner.

Systern från havet är en saga om främlingskap och gryende vänskap. Om att komma som liten till ett nytt land, en ny stad eller ny familj i en värld dikterad av de vuxna.

Marionetteatern har tidigare satt upp Ulf Starks Kan du vissla Johanna som spelades på Bryggan senast i höstas. Samarbetet utvecklades och nu har Ulf Stark specialskrivit en pjäs för dockteatern. En pjäs med allvarlig underton, men främst skildrad med hopp och glädje, framställd som en saga.

Bakgrunden till berättelsen är de barn som skickades till Sverige från krigets Finland under åren mellan 1939 och 1945. Det som hände då exemplifierar hur det kan vara att komma som en liten främling till en ny stad, ny familj eller ett nytt land i dag.

–  Med tanke på hur Sverige har tagit emot flyktingbarn så tycker jag inte vi kan säga att vi är världens mest barnkära land, säger Ulf Stark.

Vad hoppas du att barnen ska känna när de ser föreställningen?

–  Jag hoppas att de ska bli berörda av det här ödet, och att de kan känna med båda tjejerna. Det är okej att som Margareta bli sur om man inte får en hund utan får ett krigsbarn istället. Barn är fyllda av längtan, hopp och lek, och kan känna igen sig själva i mycket.

Prisade illustratören Stina Wirsén står för dockdesign. Till skillnad från tidigare dockor på Marionetteatern är de här lite större – nästan som en fyraåring i storlek, vilket också är pjäsens yngsta målgrupp. Systern från havet är Stina Wirsén och Ulf Starks tredje projekt tillsammans.

– Han skriver fantastiskt bra och det finns en ömsesidig respekt mellan oss. Det var väldigt spännande att få jobba mot teater, och ganska främmande att det inte var min egen berättelse och mina egna figurer. Jag vill att det ska kännas att det är finska krigsbarn, men att det också ska finnas en aktuell koppling. Sedan var det roligt att få jobba så nära dockmakarna – jag har fått mersmak, säger Stina Wirsén.

Hur var det att gå från illustrationer till dockdesign?

– Jag har tänkt lite mer tredimensionellt och tecknat dockorna från sidan och bakifrån. Det har blivit en kombination av dockmakarnas kompetens och min. Deras kunskap lyser igenom och de har lyckats överföra min stil utan att det blivit krampartat. När man ser dockorna får man lust att ta dem i hand och hälsa, säger Stina Wirsén.

Ulf Stark har skrivit böcker som Jaguaren, Dårfinkar och dönickar, Min vän shejken i Stureby och många, många fler. Populära Kan du vissla Johanna är hans senaste föreställning på Marionetteatern.

Stina Wirsén, utbildad på konstfack, är kanske mest känd för sina träffsäkra illustrationer i Dagens Nyheter. Förutom ett antal övriga uppdragsgivare har hon också gett ut en småbarnboksserie. Hon prisades med Elsa Beskow- plaketten år 2000, och år 2007 fick hon Expressens Heffaklump.

Systern från havet

AV ULF STARK

Premiär 26 februari på Marionetteatern/Bryggan från 4 år

Regi:                                                          Helena Nilsson

Scenografi och kostym:                               Peter Holm

Ljudcollage och bild:                                    Appel

Medverkande: Magnus Erenius, Anna Hallberg, Kay Tinbäck du Rees och Malin Halland.

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se/press/press.asp

Föreställningsbilder finns att hämta från 24 februari.

För mer information kontakta:

Emma Ågrahn, tel: 08-506 20 225 eller 0739-730 225

emma.agrahn@stadsteatern.stockholm.se