Egrannar

Ulla, 83, sitter framför datorn och engagerar hela huset

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 13:42 CEST

Tidigare sprang Ulla i tolv trappor och lade lappar i 48 brevlådor.

Numera informerar hon medlemmarna i bostadsrättsföreningen framför datorn – via hemsidan Egrannar.

– Det är så enkelt, jag klarade av det från början, säger Ulla Ingerdal, 83, vice ordförande i BRF Asplången 1 i Årsta.

Ulla, som varit engagerad i styrelsen i bostadsrättsföreningen sedan 2002, har alltid varit runt i huset och pratat mycket med medlemmarna.

– Att bo i en bostadsförening kräver samarbete. Det gäller att få folk att engagera sig, säger Ulla.

Och nyckeln till engagemanget är kommunikation. När folk i huset vet vad som behöver göras blir det lättare att hjälpa till.

För att bättre nå ut till alla försökte föreningen redan för flera år sedan dra igång en ”vanlig” hemsida.

– Vi tog till och med hjälp av en datakunnig person. Ändå blev det för krångligt, så vi skrinlade hela projektet, säger Ulla Ingerdal.

– Så fort det är frågan om teknik, så är jag en idiot, påstår hon, och berättar att det var hon som surfade runt på datorn och letade efter alternativ.

– Då upptäckte jag Egrannar, säger hon.

Efter det dröjde det inte länge innan bostadsrättsföreningen Asplången 1 var ute på nätet.

– Det var så enkelt att komma igång. Och nu kan jag sitta vid datorn och lägga ut meddelanden till allihop,  utan några som helst problem, säger Ulla.

När hon lägger ut ett meddelande på BRF Asplångens Egrannar-sajt skickas samtidigt ett emejl till alla i bostadsrättsföreningen. De som inte har dator får informationen i brevlådan i stället.

– På så sätt behöver ingen missa någon information, säger hon.

Vem som helst i huset kan sedan gå in och svara eller kommentera. Det tycker Ulla är väldigt bra – fler får reda på mer och ser vad som behöver göras. De kan engagera sig och organisera sig sinsemellan – och trycket lättar på styrelsen.

– Jag ringer fortfarande lika ofta på hos grannarna för en pratstund. Men nu kan vi prata om annat än tvättstugan, säger Ulla.

LADDA NER HÖGUPPLÖSTA BILDER:

KONTAKT: Lars Wallgren, Egrannar, 0709-15 28 88, lars.wallgren@egrannar.com

Om Bostadsrättsföreningen Asplången 1

• Adress: Sandfjärdsgatan 10, Årsta, Stockholm.
  • Antal lägenheter: 48, varav 42 bostadsrätter.
  • Föreningen bildades 2001.

Hemsida och smarta tjänster för bostadsrättsföreningar. Egrannar gör det enkelt och roligt att bo i bostadsrätt. Smarta tjänster som bokningsfunktion, anslagstavlor och automatiskt medlemsregister sparar mycket tid och arbete, för både medlemmar och för föreningens styrelse. Egrannar är helt gratis att använda och på 15 minuter är man igång.