Ulla Hoffmann svarar Nalin Pekgul om EMU och kurderna

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2003 16:41 CEST

- Nalin Pekgul verkar mest vara nervös över att det går dåligt för jasidan i EMU-debatten.

Så kommenterar Ulla Hoffmann utspelet från Nalin Pekgul,
ordförande för s-kvinnorna, där hon sade att hon var upprörd och tyckte att Ulla Hoffmann skulle be kurderna om ursäkt för sina uttalanden där hon nämnt Saddam Husseins massaker på kurder i Halabja.

- Jag har inte sett Nalin Pekgul på något av mina torgmöten, så jag är inte säker på att hon verkligen hört vad jag sagt. Detta är vad jag sagt i många debattinlägg och tal ända sedan i våras: ”Jasidan säger att vi ska gå med i EMU för fredens skull, att euron är en fredsmäklare. Men av de 27 väpnade konflikter som pågick år 2000 så pågick 25 inom områden som har samma valuta. Se på Tjetjenien och Ryssland! Att de har den ryska rubeln har inte hindrat
den konflikten. Inte heller har de gemensamma mynten i Israel och Palestina hindrat den konflikten. Och den irakiska dinaren hindrade inte Saddam Hussein från att gasa ihjäl 5000 kurder i Halabja.”

- Jag har alltså bara argumenterat emot tanken om att en
gemensam valuta är en garant för freden. Den enda fredsgarant jag känner till är en väl utvecklad demokrati.

- Jag har många vänner bland kurderna i Sverige, och jag har talat med flera av dem idag för att försäkra mig om att de inte uppfattar mitt uttalande som kränkande.

- Nalin Pekguls utspel är ett försök att få bort fokus från själva sakfrågan i EMU-debatten. Det faller på eget grepp, tycker jag, avslutar Ulla Hoffmann.

För mer information:
Birger Östberg, pressekreterare till Ulla Hoffmann, 070-234 64 84